ELEVTÄNK - SKRIVANDE PLATS

image2303

Ibland förbestämmer vi så mycket, såväl vi lärare som materialet vi använder. Detta material gör eleverna ordrika och skrivande. Så när denna elev lägger sig i (en utvecklingstanke och delaktighetstanke jag har utvecklat i min bok om Kiwimetoden) så ser jag en mängd saker som försvårar för eleven att ta plats och verkligen använda sitt språk. Vi borde ge eleverna större möjlighet att påverka - i verkliga sammanhang och kring det som verkligen angår dem. Och det gäller i synnerhet hur vi lär oss.


Eleven förstår också vad skrivande är för något:

1) att formulera sig skriftrikt (S K R I F T R I K T)
2) ha kunskap om mottagaren dvs att skriven text blir läst av någon annan
3) att ta sig själv på stort allvar och inte böja sig för det förväntade... eleven vill något mer
4) kan skriva och uttrycka sig
5) går i dialog med avsändaren
6) lägga fram synpunkter
7) vilja

Så ser jag på det hela! Och välkomnar varmt mina elevers synpunkter.

Anne-Marie,
som väldigt sällan hänvisar till sin egen bok. Men nu gör jag det.
Kiwimetoden, Bonniers 2006

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Hej, vill bara säga att jag såg dig i Pedagogiska giganter (UR) när jag skulle skriva ett fördjupningsarbete om Vygotskij. Ska bli intressant att följa din blogg.

Hälsningar Pernilla


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback