BRALLORNA HÄNGER

Min hipphoppande son hade häng. Har häng. Har keps. Har allt. Han retar upp en hel skolvärld. Bara som uppenbarelse. Det har han fått äta upp. Kepsen som omsorgsfullts inköpts från Amerika kostade honom hela hans förmögenhet, hänget var omsorgsfullt neddraget till den gräns där det inte gick att gå längre, kalsongerna extremt rena och en del av hela outfiten.

Som mamma såg jag arbetet innan skolan. Spegeltiden, klädomsorgen, kepsen som trycktes ned över tonårshuvudet. Jo, jag skakade på huvudet. Inte gillade jag hänget. Jag såg ju hur svårt det var att gå ordentligt. Men jag glömde aldrig min egen tonårstid. Mina jackor som var så korta och midjan som var så bar att den tjugogradiga minustemperaturen gav mig den ena åkomman efter den andra. GulochBlåjeansens tajta fodral gjorde att jag inte kunde sitta rak i skolstolarna, det hårdsprayade håret kunda absolut inte döljas under någon mössa. Då fanns inte kepsarna. Nej... man klädde sig så där av någon anledning. Inte kunde man ana att de lärare man hade skulle se rött och ägna jätteomsorg om att få en på andra tankar. Nej... jag räknade matte halvliggandes. Jag skrev uppsatser med min jätteballa jacka på.

Min son har fortfarande häng. Nu är han inte längre i skolan. Kepsen tar han av sig om omgivningen kräver det. Av egen vilja och av respekt för sin omvärlds åsikter. Hänget, kalsongerna döljs av långa, långa tröjor. Det är så det ser ut i hans värld. Han läste på naturvetenskaplig linje. Gillade både matte, fysik och kemi. Så kan det vara!

http://jeppesenblog.blogspot.com/2008/03/kepsens-arvtagare-makt-och-i.html

och jag hänvisar givetvis till Fredriks blogg som talar om ilandsproblemet byxhäng och välklädda huvuden.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Veronika

Jag menar att byxhängsförbud och liknande är ett tecken på brist på förståelse för ungdomar och deras kultur, och det är en brist som inte hör hemma i skolan.

Postat av: Sara

Bristande förståelse var meningen, nåväl inte en hel mening kanske men? Vad? är det egentligen som sker? Har "alla andra" glömt hur det var att vara tonåring eller??
Jag själv SVOR att ALDRIG någonsin glömma mina tunga tyngsta år, just för att jag ALDRIG skulle behöva stå där sedan och inte förstå mina egna ( o för all del andras oxå..) barn....

Jag hade en diskussion med min grannes pojk förra vintern den handlade om hur "klent" han väljer att klä sig...känns det igen??
Jag påtalade att jag ALDRIG klätt mig sååå flådigt som i tonåren varken innan eller efter...jag har heller ALDRIG frusit lika mycket som jag gjorde under den tiden i mitt liv, då modet gick strängt före förnuftet...
Vem vill se ut som en dåre..och vara...VARM!!??

Kram
Sara ;)

2008-03-26 @ 12:35:11
URL: http://saramjohansson.blogg.se
Postat av: Kersti

Kunskapen sitter inte i hänget, inte heller i håret. Man kan vara bra i skolan och ha blått hår. Men man måste bara provocera om än aldrig så lite. Och distansera sig från vuxenvärlden, bilda ett vi med sina egna (inte vi vuxna). Då är det verkligen viktigt att vi (som är dom) och liksom inte hör till inte glömmer hur det var. Att frysa, Att smuggla ut mascaran och måla sig på väg till skolan, att få ont i tårna av de balla skorna......det är sånt som det är viktigt att vi minns.

2008-03-26 @ 19:19:49
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: jos

Jag gillar dina längre berättande inlägg. Du beskriver väldigt fint.

2008-03-26 @ 21:20:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback