BOKHANDELSJAKT!

Besök i bokhandeln!

Jag är på ensamjakt. Jag registrerar hungrigt titelryggar, omslag, nyhetsbord, faktaböckernas travar, personalens favoriter. Men nej... personalens favoriter ögnar jag mig igenom, Jag vill vara på ensamjakt. Strövar omkring bland hyllorna för att få tag i något att bita i. Mina ögon springer i förväg. Mina fötter vill stanna in. Hjärtat söker sina ord och intellektet sina. Mitt luktsinne hjälper mig föga. Men ögat leder mig. Hörseln vill jag stänga av. Vill inte höra handlingar och eventuella - den här är huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur bra som helst! Känseln är en viktig komponent. Jag gillar tyngden av boken. Själva känslan av volymen. Men sen är det den där magiska stunden med boken i hand. Jag läser aldrig baksidestexten. Jag öppnar boken. Oftast i mitten. Som för att överblicka språket. Sedan till inledningen. Hur börjar författaren?

" Två år efter att min mamma hade dött blev min pappa kär i en tjusig blond ukrainsk frånskild kvinna. Han var åttiofyra och hon var trettiosex. Hon briserade i våra liv som en skär fluffig bomb, rörde om i grumliga vatten, rev upp ett slam av gamla begravda minnen tilll ytan och gav familjespökena en rejäl känga i baken."

Anne-Marie,
som just nu värmt på en kopp kaffe, tänt några ljus, och med tystnaden som sällskap ska boken få samtala sig in i min lördag.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Den har jag läst.Önskar dig en trevlig stund med boken.

Postat av: Ann

Sådana samtal varar långt efter bokens slut

2008-03-16 @ 07:26:44
URL: http://livsbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback