LÄRA SIG SVENSKA

Min gode vän fotbollstränaren är irländare. Då man fikar med honom är man sällan ensam. Min vän fotbollstränaren har ett stort nätverk.  Denna gång är vi flera ... två irländare som inte talar svenska. De är här för att stanna.

- You will never learn our language among us, sa jag på engelska.
- Yääääää, how come? frågade de.
- We want to use our English... svarade jag.

Vilket de redan hade upptäckt. De hade också upptäckt hur glada svenskar är i att få prata engelska.  I matvaruaffären får svenskar buttra svar men de engelsktalande får glada...  - Need som help... Milk, jäääääää, it´s over thäääääär  you know... nothing else.... sorry something else....

- See, menade jag.
- You know, I taught Swedish by a Spanish person who lived here in Sweden, he couldn´t talk English, and I didn´t talk Spanish.... we had to try to work it out in Swedish.... funny ey...
- Very... svarade jag torrt.

Jag tänkte - vi kan i allafall förstå varandra...värre är de som varken kan engelska eller svenska... hur utanför är inte de? Hur ensamma är de inte - att inte få lyssna till sitt språk, inte uttala sitt språk och inte få gensvar på sitt egna språk. Så ensamt. Så ensamt.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback