DIGITAL KLYFTA

Den digitala klyftan handlar om den att få utveckla digital kompetens och den att inte få ingå i en digital värld med allt vad det innebär. Detta är en djup demokratisk fråga. Eleverna i våra grannländer har flera laptops och utvecklar mer lärande interaktivt vilket betyder större möjligheter utanför skolans värld. I Sverige ser man inte allvaret.

Skola ska betyda vidgande och utvidgande... vilket i sin tur ska betyda förutsättningar för...

Storbrittanien kommer inom en snar framtid rusta upp sina skolor för att skapa en framtida möjlighet för sina medborgare att ingå i den digital world som nästan är en underförstådd och förväntad kompetens och en förutsättning för att ingå och kunna konkurera om arbeten. Jag tycker det är kortsiktigt att satsa på lärarkompetensen i frågan. Vi borde snarare öppna upp för samspel mellan lärare och elev. Om läraren har undervisningens fokus, så kan eleverna äga redskapen. Det krävs också mycket samtal om att vara just en digital citizens - etik, moral, kommunikationskonst, kritiskt tänkande, källkritik, ifrågasättande och flertalet språk, inklusive matematiken - får en allt större betydelse. Läraren behöver inte behärska redskapet... läraren behöver förstå hur redskapet kan hjälpa eleverna att nå mål och förvalta och diskutera hur, vad och varför.

Det oroar mig att man inte samspelar mer med elevernas kunskaper och lärarnas profession då det gäller den digitala världen. Skolvärlden tycks mig inskränkt. Vi talar om digital citiziens... men flyttar inte in begreppet innanför skolväggarna. Det kommer betyda problem framöver.

http://www.idg.se/2.1085/1.171193

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Jo det är en tradition att se lärare som lösning på samhällets problem och olika orättvisor. KK-stiftelsen förkroppsligar fortfarande detta och på ett sätt är det lite rörande att det finns en sådan tilltro till skolans förmåga.





samtidigt är det naturligtvis bedrövligt när det inte finns utrustning - lika sorgligt när det finns utrustning men ingen kompetens. Usch vilken soppa!



svårigheten med att beskriva denna digitala kompetens diskuteras delvis på KK-stiftelsens sidor i samband med strategi för fördelning av nya miljoner.



http://www.kks.se/templates/Blog/Blog.aspx?id=11875



Digital citizen - media literacy...jag önska vi kunde vara skarpa på på svenska!



2008-07-14 @ 20:55:57
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Lena

Varför tror vi lärare att vi ska l e d a alla nya trender?? Just hemkommen från en internationell konferens där jag vid flera tillfällen ställde mig den retoriska fragan - Varför tror vi att vi ska lära oss "utifrån/uppifrån den nya digitala världen för att använda den i undervisningen? VARFÖR inte använda elevernas kunskaper och verklighet och samspela?? MP3, internet, mobiltelefon med mms (kolla läxan osv..)

Låt eleverna fortbilda oss!!

Lena

2008-07-16 @ 03:52:01
Postat av: Annemarie

Lena,

Bra.

Varför ska vi lärare tro oss leda - vi kan delta. Det är en helt annan sak - och faktiskt - gör vi det kommer vi att bredda våra kunskaper. Tusen tack. A-M

2008-07-16 @ 07:36:01
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback