COSMOPOLITAN CITIZENS forts

Kul att se just det här inlägget. Jag har inte varit här på ett tag eftersom jag just kommit hem efter en spontan tågluff genom stora delar av Europa. Någonstans på vägen insåg jag en sak: Trots att jag rest runt och besökt de flesta större städerna i Europa (och många av de mindre också) så har jag aldrig varit särskilt långt hemifrån. Det hade avståndsmässigt varit längre att resa till Umeå...

I och med att världen mer åtkomlig för allt fler så börjar sakta men säkert nationsgränser att suddas ut. Jag är helt säker på att skolan förr eller senare kommer att ta stora steg i den riktningen som du föreslår. I takt med att lärarkåren föryngras kommer skolan att få pedagoger som har det här perspektivet med sig naturligt i blodet. Problemet är att det inte är fort nog. Precis som IT-mamman skriver behövs det nu.

Kanske är den största utmaningen med läraryrket att man alltid kommer att vara en gammal hund men lik förbaskat är man skyldig att lära sig sitta. Hur annars kan skolan bidra till att samhället går framåt?

(Det har inget med ålder att göra. Du borde se när kidsen vill förklara World of Warcaraft - omedelbart blir jag till en mycket gammal och mycket skrynklig kopia av mig själv.)

//Killfröken



Jag måste helt enkelt lyfta fram det här inlägget och göra det till ett självständigt blogginlägg här.
Jag tror också att den yngre läraren kommer att möjliggöra uppdraget att se världen som en naturligt mänsklig plats och en öppnare sådan. Det finns så många möjligheter i och med att kommunikationsmöjligheterna blir större. Men också en fara för de krafter som samhället inte längre har någon kontroll över. Den människa som med enkelhet kan ta sig över gränser och få kontakt med övriga världen kan också uppfattas som ett hot. Vi måste utbilda i vad demokrati är och hur man bevarar den. Den demokratiska principen är viktigare än någonsin tänker jag. Det fria ordet behöver alltid en skyddande aspekt, där pennan går fram vill de som är rädda ständigt sudda ut.

Jag tackar dig Killfröken, också för din underbara blogg, och jag hoppas vi fortsätter att värna möjligheterna, se barnen, värna deras lärande utveckling och vaka över demokrati och yttrandefrihet.

Allt gott,
Anne-Marie

Läs mer hos Killfröken:
http://killfroken.se/?p=70

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback