BÅTEN MIN BROR BYGGDE



Denna underbara skylt har nästan ingenting med mitt skrivande inlägg att göra. Så titta på skylten. Sedan läs texten. De går inte att sammanlänka. Tyvärr.

BÅTEN MIN BROR BYGGDE

Jag tänker på min bror. Han är båtbyggare. Tja lite annat också - tangoinstruktör. Han valsar från det ena till det andra. Men han gör det taktfast. Så till detta med okunskapen. Min okunskap.

Min bror byggde en båt för många år sedan.
Jag såg bäten då den var klar och färdig.
Då man ser en båt, och inget annat än en båt så kan det hända att man uppför sig en aning klumpigt.

- AHA - Där är min brors båt!
Så tänkte jag. Det gjorde att jag bara såg båten. Jag såg inte hantverket. Jag såg en båt kort och gott. Det berodde på min okunskap om själva processen.

Nu bygger min bror sin tredje båt.
- Aha, hoppas jag att jag ska tänka, Aha, där är båten som min bror byggde.

Jag hoppas att jag förstår storheten i processen så att jag inte förminskar objektet till att bara vara en båt.

Men samtidigt. Jag är mitt i min process att skriva en bok. Jag vill inte att någon ska tänka - där är boken som Anne-Marie skrev. Nej, när den är tryckt och klar, då lever den sitt alldeles egna liv.

Orden är fria.

Anne-Marie

PROCESSEN NITAR
(Ps- det tar ca en hel vecka i arbete att bara nita i ett båtbygge. Min bror tror att han nitar 1200-1500 st nitar.
När man nitar, borra ett hål, stick in en kopparspik, slå på en bricka på insidan, nyp av spiken på insidan, slå med en  kulhammare så att kopparspiken flyter ut över brickan och därmed låser den.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback