ÄPPLEN OCH PÄRON



Jämföra äpplen och päron!
Så säger man ibland.
Det är när jämförelserna är omöjliga att göra då förutsättningarna är fel.

Men tänk - varför nöjer vi oss alltid med det?
Tänk om vi löper linan ut - jämför äpplen och päron - så att vi själva kan få komma till slutsatsen -
Nämen - vi kan inte jämför äpplen och päron!
Eller tänk om vi i den jämförelsen finner likheter som är möjliga att jämföra.




I stort sett tycker jag inte att man ska jämföra i betydelsen
att man själv gör sig mindre då man jämför sig med någon.
Man kunde kanske se skönheten - aha - ett vackert äpple
och där ett vackert päron.

I övrigt anser jag att det är bra att jämföra med sig själv.
Så här ungefär:
Nu gjorde jag skillnad mot förra gången.
Jag kunde inte innan, nu har jag prövat och kan lite grann...

istället för att jämföra med någon annan.
Någon annan får däremot gärna tjänstgöra modell för hur man gör.
Jo - för all del - tjänstgöra modell för hur man inte bör göra.



Jämföra förklaras i ordboken;
Bedöma något i förhållandet till något annat. Men, men läs igen...
då fungerar det ju att jämföra äpplen och päron.
Men går det att säga att äpplen är jämförbara med päron?
Jo - båda växer på träd. Kan falla ned i gräsmattor.
Har kärnhus, skal och fruktkött. Växer i Sverige.

Det finns ett annat ord
- jämförlig -
vilket betyder att man ställer sig en aning frågande till om detta är möjligt att jämföra.
Ja, ja...små morgonfunderingar!
Frukost - jo jo det blir att välja mellan äpplen och päron.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback