VISIONS BY BOB DYLAN




CD val - Blood on the tracks. Tunnelbanefärdens tankar till toner av Bob Dylan.

Blodigt allvar på tunnelbanerälsen... dunkandet under Stockholms puls...där sitter jag. Bob Dylan sjunger i mina öronsnäckor. Bara för mig, ingen annan hör...

I seen love go by my door...it has never been so close before...

Jag nynnar med. Tittar mig ut över tunnelbanevagnen. JAG SJUNGER JU HÖGT. Som alltid. Tystnar ... nickar till någon... Bob Dylan, du vet.. så ungefär nickar jag. Klingar illa... de hör ju inte ackompanjemanget. De hör ju bara mina ord... Jag ler... låter inte bra..,

Tittar ut över kommunikationsvagnen.
Vi reser i samlad trupp mellan Gamla Stan och Slussen. Förenade. Förstenade. Alla kommunicerar med någon och någonting utanför vagnen. En man sitter med sin laptop och mobilen,.. vilken kontorsmiljö. VI sitter alla i knäet på en affärsuppgörelse. Jag vill inte göra affärer. Aktiekursen är inte intressant. Mitt emot mig sitter en lång vacker man och läser gentlemannamanér. Han sträcker ut sina ben så någon nästan snubblar över dem. Jag har lust att fråga vilket kapitel han läser så intensivt i att han inte märker att han sätter krokben på halva vagnen. En kvinna sitter med en blomma inslagen i papper. Hon ler inåt. Hemlighetsfullt. Jag vill försynt höra hennes berättelse, men hon är bortom det gemensamma. Snett mitt imot mig sitter en kvinna och talar om vad middagens ska bestå av...torsk?! Näe, tänker jag ... inte torsk... en rar art i havet, låt den växa till sig där... tänker jag samtidigt som jag hör att ... ja bra..., då äter vi torsk.

Jag sjunger vidare... tyst för mig själv.

Bob Dylan är alltid Bob Dylan.
Imorgon fyller min dotter 25 år.
Visions of Johanna.
Så är det..
VISIONS OF JOHANNA.
Jag kliver av.
Helt rätt!

Anne-Marie


She was born in spring - I was born to late... nästa Dylan låt....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback