UPPFOSTRAN




<<<<>>>>

"uppfostran är ett område där konservatismen lätt kan breda ut sig"


<<<<>>>>



orden är A S Neill,
förkämpen för den fria fostran och barnets rätt,
och drev idéskolan Summerhill.


A-M skriver...utan bakgrund


Anne-Marie tänker:
Jag läser boken "TANKAR OM SMÅ BARNS FOSTRAN" , utgiven 1981 av Natur och Kultur, Det finns mycket att säga om uppfostran. Men här har A S Neill helt rätt. Uppfostran blir lätt väldigt konservativ. Det beprövade det trygga. Vi traderar våra livsberättelser och överför dem på vår nästa. I den politiska debatten om ordning och reda är uppfostranstanken synnerligen konservativ. Det tål att tänka på. Jag är nog beredd att söka hållbara framtidslösningar.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Boel Rosbäck

Jag förstår inte heller den diskussion som förs. Här tror jag att det handlar om barns delaktighet. Om barn, elever får vara delaktiga så tror inte jag att det behövs någon diskussion om ordning och reda och hårdare tag. Om elever känner att det som görs i skolan är meningsfullt för dem så tror jag att det funkar. Vad är detta? Vi har idag elever som har en otrolig kompetens. Många undersökningar tyder på att barn idag är mer kompetenta än för bara 5 år sedan.. Det är nog så att vi som pedagoger behöver lära oss att lyssna på dagens barn och se deras makalösa kompetens.

2008-01-13 @ 15:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback