PROUST - 20 ÅRS AVSTÅND


En underbar meningsstig innan man kommer till boken ... skriver Marcel Proust i OM LÄSNING
Följ med till slutet...

image2110


Den bok ni alldeles nyss såg mig läsa i hörnet vid brasan i matsalen, i mitt rum, nedsjunken i fotöljen med virkat nackskydd, och uunder de sköna eftermiddagstimmarna bland parkens hasselbuskar och hagtorn, dit alla vinfläktar från de oändliga fälten så långt bortifrån kom och tyst lekte omkring mig och till mina förströdda näsborrar utan att yttra ett ord förde doften av klöver och esparsetten som jag ibland lyfte mina trötta ögon mot, den boken kan era ögon om de riktas mot den på 20 års avstånd inte tyda titeln på, och därför ska mitt minne, vars blick är mera lämpad för den sortens förnimmelser, tala om för er vilken den var: Kapten Fracasse av Theophile Gautier.

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?offset=8&artikel=1783538&unitid=478

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback