NYFÖRLÖST MAMMA - ORD

EN NYFÖRLÖST MAMMA

...ringer mig från BB.
Vackra människa tänker jag. Nu har du en liten, liten.
Vi talar om liten, liten... och det stora, stora... världens underverk.
Men då säger mamma, mamma att

- jag måste ringa dig och ge dig ett ord...

Jag fnittrar förtjust. Tänker att nu får jag ett namn på liten, liten. Men näe...

- Har du hört... Det var en här som skulle ge sin lilla bebis lite modersmjölksersättning... och när hon gick för att fråga bad hon om MODERSSPRÅKSERSÄTTNING... visst är det ett ord du gillar Anne-Marie... visst är det väl det...?

Jag skrattade så jag grät. Fnittrade och återigen flabbade som SARA , ett skratt jag fullkomligt älskar, i hennes blogg MOAHHHHHAAAA...

http://sarasbetraktelser.blogspot.com/2008/01/skratt.html

och så kände jag sådan kärlek till denna lilla mamma,mamma som låg i sin BB-säng och höll liten, liten i sin famn,

Så tänkte jag på ordet MODERSSPRÅKSERSÄTTNING... det är ett fint ord det också. Det första språket kommer med modersmjölken, det andra språket ersätter det... men någonstans finns alltid det första språket där... och det är så vackert. Vi kan aldrig ta ifrån någon rätten till sitt språk. Det första... det med modersmjölken... är ett alldeles självklart språk som berör hela existensen och identiteten.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback