KIWI i PRAKTIKEN del 1

Hej!
Jag måste berätta något häftigt!
Idag har jag provat gemensam läsning från en storbok.
Jag tog "En hund" som du modellat i din bok.
Det kändes som en trygg start.

Jag och min klass har aldrig varit med om detta.
De går nu i år sex.
Målet var att skriva en text på engelska
om ett djur där något oväntat händer.
Vi gjorde bildpromenad igenom hela
boken trots att det känns svårt att först bara berätta
vad man verkligen ser och inget annat.
De är ivriga och vill gärna vidare,
precis som du skriver i din bok. Men det fick ta tid och
alla fick komma till tals och sätta ord till bilderna.
Efter läsningen satte alla igång ivrigt med att skriva,
några efter modellen andra på sitt vis,
men modellen fanns där. Det häftiga var att alla gjorde det,
även de som gärna vill lägga pennan åt sidan.
En av dessa elever sa stolt när han gick ut på rast:
"Jag har verkligen många bra idéer!". Härligt!
Ställde sedan boken både på svenska och
engelska vid tavlan utan att säga något.
Många var framme och läste igen,
trots att författaren inte skrivit så många ord.
Jag vill gärna prova fler sätt att använda storböcker på...

Vi har också provat på vägledd läsning.
Där upplevs också bildpromenaden "vad jag ser" som svårast.
Men jag gissar att när eleverna lär sig sättet
att läsa görs detta självmant, eller?..
Några elever är snabbt med på noterna och
har tydligt klart för sig, och det är inte alltid de man tror...
Något jag själv har upptäckt är att mitt mål måste vara tydligt.

Det skriver du ju också...
Det är en medveten lärandeprocess, helt klart.
Enskild läsning fungerar också i
denna härliga 28 skara som jag har!
De är inte helt självständiga som grupp,
men en god bit på väg.
Också underbart att se!

Självklart provar vi oss vidare! Vi har ju bara börjat...
Jag ser mig själv inte som någon skrivare,
men du får gärna använda mina anteckningar
vidare om du tycker så...

Tack för att du gärna delar med dig!


Med vänlig hälsning
xxx
Härnösandskola...



Anne-Marie läser med gladögon, tänker med
varmtankar, spritter till av skolutvecklartankar...

ANNE-MARIE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback