JULES VERNE och REDSKAPEN

"Runt väggarna i kapten Nemos hytt hängde massa instrument.
- De visar var på jorden vi är, och det är med hjälp av dem jag styr Nautilus, sa han.

KOMPASSEN visar åt vilket väderstreck vi rör oss.
KRONOMETERN och SEXTANTEN använder jag när jag vill räkna ut var på jordklotet vi är"

RANDAVSKILJARE

- HA - då hade de inga GPS... säger en elev.

(Jag tänker då - eleven har kunskap om GPS, när jag nämner KOMPASS, KRONOMETERN och SEXTANTEN översätter eleven detta till modern tid och moderna redskap. Jag noterar elevens kommentar. Den visar mig på förståelse.)

RANDAVSKILJARE

"TERMOMETERN mäter kyla och värme.
BAROMETERN visar lufttrycket.
Det här är ett STORMGLAS som visar när det ska bli storm.
Han visade mig två kikare.
- Den ena använder jag på dagen och den andra på natten.
- Hur vet ni vilket djup vi är på? frågade jag.
- Det ser jag på MANOMETERN. Den visar vattentrycket utanför. Ju djupare vi är, desto högre är trycket."

RANDAVSKILJARE

- EKOLODEN då, när använder de EKOLODEN frågar en annan elev.
(Jag hör idel intresse för det vi läser, och samtidigt spontan kunskap om fenomen och mänskliga redskap.)

A-M skriver...utan bakgrund

Litteraturen som källa.
Alltid så.
Och läraren är textens mediator.
Då händer det saker och ting.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback