JAG OCH MINA BÖCKER

Jag läser mycket, ofta och nästan jämt.
Jag läser av, jag läser på, jag läser ut, jag tar in.
Jag är en aktiv läsare. Går i dialog med.

Så här kan det se ut!

VYGOTSKIJ i PRAKTIKEN - Leif Strandberg
Den bok jag samtalat mycket med bär spår av mig. Jag vågar inte visa Leif Strandbergs bok - VYGOTSKIJ i PRAKTIKEN - där jag i princip har målat hjärtan, ritat blommor, överöst texten med bravoord, skrivit utropstecken, noterat HURRA! Jag har till och med samtalat med Leif Strandberg om detta.

http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning//individuella_utvecklingsplaner/material/leif_strandberg/

En annan bok jag fört mycket diskussion med - ETT OÄNDLIGT ÄVENTYR - av Sven-Eric Liedman

image2090

Denna bok är liksom många andra en tankeresa i människans vilja och strävan att förstå. Jag skulle gärna se att man använde denna bok i lärande samtal inom skola och skolutveckling. Den här boken gjorde mig så lycklig att jag kontaktade Sven-Eric Liedman.

Janusz Korczak tillhör en annan av de författare vars böcker jag ständigt konfronterar mina tankar med. Korczaks vänder och vrider på barnets perspektiv - redan titeln på denna bok - HUR MAN ÄLSKAR ETT BARN - skapar frågeställningar. Den här boken, och alla de andra jag läst av samma författare, gör att jag ständigt har hans namn på tungan. Hans liv ändades i gaskamrarna under andra världskriget. Trots fri lejd följde han sina barnhemsbarn in i det fruktansvärda.

image2091

Jag noterar, skriver av, funderar och återkommer. Här är en mycket starkt mening i Janusz Korczaks text:
BARN KAN MISSHANDLAS AV OFÖRNUFTIG KÄRLEK.

Jag länkar till Hypergraphicas blogg -


http://hypergrafi.blogspot.com/2008/01/mellan-raderna.html

där står ett och annat om det som skrivs mellan raderna.

Anne-Marie

KÄLLOR:
Janusz Korczak: HUR MAN ÄLSKAR ETT BARN, HLS Förlag 1992
Sven-Eric Liedman: ETT OÄNDLIGT ÄVENTYR, om människans kunskaper, Albert Bonnier Förlag 2001
Leif Strandberg: VYGOTSKIJ I PRAKTIKEN, 2005

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback