GRÄNSÖVERSKRIDANDE

image2086

Går på en gata i den södra delen av Stockholm.
Vid en dörr träder jag in. Då har jag gått över gränsen.
Nu är jag i Holland. Språket är ett helt annat. Jag förstår ingenting.
Jag står med ett champangeglas i handen. Hurrar nyåret.
Holländska ambassaden. Jag stannade en timme i detta landskap.
Detta språklandskap, Jag var innanför men utanför. Alla talade Holländska.
Jag lyssnade.

Jag frågade om det här med pussarna...
och fick veta att - Svenska kramar är inte en hälsningsfras här. Man pussar TRE
gånger på kinden, fram och tillbaka. Att pussa är inte intimt. Att kramas är
väldigt intimt. Detta lärde jag mig denna kväll. Jag behövde ett annat perspektiv
och fann det. En dörr från min språkvärld fanns en annan och och jag var på okänd mark.

Jag drog en gräns runt mig själv.
Suveränt egen.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback