LUCIATÅGET och att tända ljus



Det är ett mäktigt luciatåg som träder in och bryter mörkret i vår nedsläckta gymnastiksal. Av skolans cirka 800 elever deltar 200 elever i skolans Luciatåg. Bakom ett så mäktigt luciatåg finns en musiklärare, bakom musikläraren finns vaktmästare, bakom dessa finns andra som hjälper till, andra lärare som organiserar, tar ledarordet ... det är inget vips eller magiskt bakom ett jättestor Luciatåg av detta slag. Men det är arbete, organisation, tradition och elever som vill och gör. Jag ser musikläraren i mörkret. Hon har ett svagt ljus över sitt instrument. Hennes händer rörs sig nästan självständigt över tangenterna - men hennes ögon de ser ut över det mäktiga sånginstrument hon har framför sig. Jag ser hennes huvud nicka i takt, jag ser hennes bejakande bekräftande rörelser och då den sista tomten lämnar musiksalen, innan ljuset tänds för dagens arbete, ser jag att hon är nöjd och glad. Med all rätt.

Anne-Marie





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback