LÄRARPROFESSION och MATTEBOK

Jag är vän av matteböcker.
Jag är inte vän av tvånget att arbeta under matteböcker.
Det är inte så att matteboken i sin absoluta ensamhet förklarar vad elever kan i matematik.
Om man har nått kapitel fyra i matteboken, och min klass inte har gjort det betyder det inte att vi inte har haft matematik.
Vi har massor av matematik, nästan hela tiden, och med bekräftande inslag ur matteboken.

Jag undervisar i matematik. Allt språkligt har anslag av matematik. Matematiken vävs in i allt som vi gör. Där vi kan problematisera matematik så gör vi det. Jag har kursplan och läroplan. Dessa följer jag. Det är jag anställd för att göra, däri ligger mina uppdrag. Jag vet vad jag ska göra och vad eleverna ska lära sig.

Jag är vän av matteböcker.
Men jag använder dem som jag vill och så att de passar det jag undervisar kring.
Så använder jag matteböcker.
De matematikböcker jag använder är jag mycket nöjd med.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jonas Hällebrand

Bra jobbat som vanligt Körling!

Matte är ocskå ett språk som skal användas när det passar och i den ordning det passar. Böcker är bra men dialog är bättre.

Det tycker jag i alla fall!

Postat av: Anonym

JAAA! Matteböcker är ett hjälpmedel - ett arbetsredskap - som andra: papper, linjaler, arbetsblad, litermått, vågar, -ja datorprogram, spel, miniräknare ....

Och vem samordnar/leder lärandet? JUST DET! LÄRAREN (ja,ja, "pedagogen" heter det visst numera)

Exakt så som du, A-M! Låt oss klona dig -åtminstone ditt pedagogiska jag!

Säger en läromedelsredaktör

2008-12-15 @ 21:51:56
Postat av: jos

Hej, jag har skrivit en ny post, den handlar om ett sjukhus besök, men eftersom jag känner dig så vet jag att det kommer att oroa dig, så jag tänkte bara förvarna dig och säga oroa dig inte, för allt är bra. Jag har järnsupplement utskrivna, så allt är cool. Men jag gillade absurdismen på sjukhuset, så jag var tvungen att skriva om det eftersom min inspiration är lite haltande och det här inspirerade mig. Men oroa dig som sagt inte, jag mår bra.

2008-12-15 @ 22:47:05
Postat av: Anonym

Tack ni båda. Mateboken som redskap gillar jag. Det viktiga arbetet med att integrera matematik i allt är lärarens uppdrag. Matematik kan tendera att bli ett ämne som inte är något annat än en mattebok. Vi måste hela tiden se och upptäcka att eleven också förstår det som görs i mateboken, det sker genom samtal, diskussion och förankring i andra ämnen. Tänker jag. Anne-Marie

2008-12-17 @ 04:52:12
Postat av: din förra klass!

Hej a-m !

hej anne-marie vi saknar dig och tackar dig för den tid du hade med oss.du lärde oss så mycket bra saker och du ville det verkligen!

mvh din förra klass,6c

2008-12-17 @ 11:24:34
Postat av: Anonym

Hej min förra klass 6c,

jag gråter när jag läser det ni skrivit. Tårarna bara rinner, av glädje, och längtan. Anne-Marie

2008-12-17 @ 11:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback