FRÅN GÖRA TILL TÄNKA




Hur förstår du?
Hur gör du?
Hur tänker du?
Hur ser du på det här problemet i matematiken?
Hur löser du din läsning?


Jag har mängder med frågor kring elevernas tänkande och lärande. Det är många år av arbete som resulterar i att eleverna börjar tänka och reflektera självständigt. Här är en elev i årskurs fem som funderar över hur han förstår ord i engelska texter. Jag har envist talat om att man inte behöver kunna, och man behöver inte kunna allt, det viktigaste är att man prövar, vågar pröva och utvärderar sitt lärande och hur man gjorde. Att utveckla sitt tänk handlar om att lyfta in görandet och reflektera över det. Görandet blir tänkandet. Denna process tar längre tid än själva görandet. Tänkandet utvecklas inte i samma takt som görandet. Tänkandet behöver mycket, mycket näring, mycket, mycket görande för att kunna generaliseras och utvecklas till ett inre tänk.

Denna elev tänker kring sin engelska läsning (år fem). Läsningen är självständig. Det betyder att eleven har valt att läsa en engelsk bok. Detta val handlar om att jag som lärare har utmanat, undersökt och följt elevens kunskapsutveckling i engelska. Jag kan genom att jag vet något om eleven utmana och bidra till lärandet. Eleven visar också att han förstår orden spell och spelling, då dessa hör samman med det barnet gjort i texten, stavat fel: cat och kat. Jag ser alltså större kunskaper då eleven får tala och skriva om sina tankegångar. Det är de där sista orden som jag fäster mig vid - att eleven skriver att eleven inte upplever sig rädd för engelska ord - man förstår av sammanhanget. Det är nog det allra viktigaste jag har att förmedla mina elever. Våga, pröva och tänk! Ja: eleven säger det bättre själv - Mitt tips! Detta är också viktigt - eleverna bidrar till lärandet i ett klassrum. Mitt tips - betyder också att texten har en läsare. Eleven vet det. Jag läser allt mina elever skriver.

Anne-Marie,
som ser tillbaka på några lärarår - vad har jag lärt mig som lärare - det blir nästa blogginlägg  - eller en fantastisk skrivuppgift under jul. Kanske ett romanblogginlägg... vem vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback