FÖRSTÅ SPELAKTIVITETERNA




Jag bad min son... hjälp mig att förstå vad du använder när du spelar spel... berätta fritt så antecknar jag under det att du fritt berättar ur hjärtat. Han berättar, jag noterar följande:

Att spela spel utvecklar detta:

* koncentration
* kordination
* språk, såväl skriftligt som muntligt
* logiskt tänkande
* problemlösning
* pröva igen
* vilja att pröva igen
* vilja att ta sig från a till b
* nya angreppssätt
* trots att man misslyckas prövar man igen
* roligt
* man spelar ihop
* teamworking
* rolltagande (roleplaying games)
* kämpa mot mål att vinna spel
* att göra val för att iscensätta spelet
* individuellt skapande
* interaktivitet
* det är en historia som du får och du är en del av
* skapar intresse, ex för grekiska gudasagor
* miljökännedom
* spelpartner i hela världen (world of warcraft)
* snabbtänkande
* reaktionsförmåga
* inlevelseförmåga


Men du, frågar jag min son, farorna då, vilka är de?

* faran är att du blir den du är på nätet i verkliga livet
* utflyktsväg för att inte leva ett riktigt liv
* tiden det tar att spela... och begränsningar av vanligt liv
* adrenalinkickarna... man kan ha lagt ned massor av tänk... och man kan kasta iväg tangentbordet...

Så ungefär - en del av listan på färdigheter vill vi gärna se i skolan. Mer än gärna!
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback