SKOLFRAMTID utan teknik?

Jag hade förmånen att få besöka Isle of Man i våras. 
5000 datorer från förskola och uppåt hanteras av 8 personer,
och det fungerar lysande.
Skolorna upplevs självklart som en
uppdaterad och dagsaktuell miljö.
God traditionell metodik influerad av
digitala media utan att det blir tekniskt komplicerat.

Vi har för få skolledare och politiker
med vision och kurage i vårt land.
Mötte Angus King tidigare guvernör i Maine
och intiativtagare till deras stora 1 till 1 satsning.
Där vågar man satsa för man vet att annars
hamnar man sist.
I Stockholm har man sagt att vi ska
ha nått internationellt nämnbar klass år 2030!
Du milde! Det är att undvika risker totalt!



JA, VAD GÖR SVERIGE?
Detta kom som bloggensvar på ett av mina inlägg,
men förtjänar att lyftas fram till en självständig blogg.
Det här oroar mig, speciellt efter mitt möte med de andra lärarna från hela världen.
Där samtliga andra länder sökte rusta inför framtiden föreföll det som om Sverige
väljer att blunda.



Bill Gates talade om skolans absolut viktigaste uppgift framöver;
den att få de omotiverade motiverade.
Det kan gälla för lärare också. Skolan ska betyda rörelse.

För några dagar sedan talade jag med
en företagsledare som utan att ana och tänka i andra
banor än - självklarheter - sa;

- Det måste betyda massor för elever och lärare nu
när ni har (HAR, hörde jag) interaktiva whiteboards.

Nej - interaktivitet är inte aktivitet!
Det är som om vi tog bort böckerna
och förbjöd ungarna att bli läsande.

Anne-Marie

http://kks.se/templates/Blog/Blog.aspx?id=11875
Läs mycket, mycket här!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback