SKRIFTLIGA OMDÖMEN kap 2





Ja, det är mycket allvarliga saker, detta med skriftliga omdömen.

Det handlar om att förvalta det uppdrag vi lärare har fått.
Vi har nämligen inte något val, oavsett vad vi tycker så är vi utförare. Vi måste därmed förvalta uppdraget och det mellanrum vi har mellan beslut och elev. Jag vill se värdiga diskussioner i skolorna, där processer bedöms hos samtliga elever, där alla blir sedda, där alla får utvecklas från sina förutsättningar och sina börjor... och se skillnaden från utgångspunkt, process och uppnått mål.

Det är inte tomma ord vi ska leverera i omdömen, oavsett hur de är utformande. Det är med full respekt om eleven vi lärare ska ge omdömen. Jag ser ingen annan väg än att förvalta detta uppdrag med kompetens, undran och respekt. Det handlar också om lärarens profession. Hur ser vi utveckling hos barn och ungdomar, hur värderar vi den? hur utmanar vi det eleverna kan... hur ser vi på den lärande människan...och hur kommunicerar vi det vi ser.


Det är så farligt att göra något slarvigt då det handlar om ett barns utveckling. Om vi slarvar med uppdraget nu... inte går på djupet med vad det är vi ska göra... inte förvaltar omsorgen om våra växande barn... så förvaltar vi heller inte vårt yrke. Jag är utförare av de uppdrag jag får, ibland är det inte lätt att vara lärare, men jag har mitt yrke, jag kan välja, jag kan byta arbetsplats och arbetsuppgifter. Eleven har skolplikt och kan knappast göra annat än att gå i skolan. Det är om våra elever vi ska göra skillnad. Ett skrifltigt omdöme måste därför utgöra ett sant och verkligt dokument, samspelande med elevens uppfattningar om sitt lärande, och korrespondera vad vi bedömer och hur, alltså hur våra mål ser ut.

Jag tycker denna fråga är så allvarlig - den sätter professionen på prov! Och när det gäller prov, så kan prov bedömas, IG, G, VG och MVG. Jag önskar att vi lärare förstår att vi ska sträva efter MVG. Jag önskar lärarkåren ett framtida MVG i förmågan att kommunicera elevernas kunskaper, och det med elevernas bästa för ögonen. Ett underkännande kräver åtgärdsprogram för undervisningen.

Elevens rätt den tummar jag inte en millimeter på.


Anne-Marie
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=817205

Kommentarer
Postat av: Anonym

Omdömen skall naturligtvis ske i sann demokratisk anda. Jag varken vill-kan tro annat än att omdömen skall vara RÄTTVISEMÄRKTA.I relation med människor, var än det månde vara,sker ett givande och tagande.En elevs omdöme kan knappast bygga enbart på hans/hennes sätt att ta till sej undervisning.Där skall också ingå pedagogens sätt att förmedla kunskapen till varje enskild elev.DETTA ÄR VÄL ÄNDÅ DET MEST FUNDAMENTALA INOM ARBETSPLATSEN "SKOLAN".

Självklart är väl också att samtliga som ingår inom skolans område ser omdömessättning som ett stort och ansvarsfullt arbete som kräver engagemang och därmed även tid.

Känner stor tacksamhet över att få ta del av dina blogginlägg.

Elevernas och ditt arbetsrum är till synes ljust och välkomnande.Önskar jag vore där.

M.

2008-08-20 @ 07:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback