MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER i dikt




Jag har rätt till mitt skratt och min lycka,
du har ingen rätt att göra den mindre, trampa på, förminska, förstöra eller förgöra den.
Jag har rätt till mitt skratt och min lycka.
Du har ingen rätt till den.
Du förvaltar att den får utrymme.

Jag har rätt tlll mina ord och mina tankar,
du har ingen rätt att göra dem till fel eller rätt, fördöma eller fantasitömma dem.
Jag har rätt till mina ord och mina tankar.
Du har ingen rätt till dem.
Du förvaltar att de får uttryckas.

Jag har rätt till mitt utrymme
Du har ingen rätt att knuffa mig från den faktiska plats jag naturligt upptar där jag är,
Jag har rätt till mitt utrymme.
Du har ingen rätt att ta min plats.
Du förvaltar att jag står stadigt.

Jag har rätt till min kreativitet.
Du har ingen rätt att dämpa, ifrågasätta eller tygla den.
Jag har rätt till min kreativitet.
Du har ingen rätt till den.
Du förvaltar mötet med dess uttryck.

Jag har rätt till mig själv.
Du har ingen rätt att ogiltigförklara den jag är, göra mig större eller mindre, ändra eller fostra.
Jag har rätt till mig själv.
Du har ingen rätt alls.
Du verkar för att jag kan vara den jag är.


Rätt förvaltat
så delar jag plats, mig själv, mina tankar, mina berättelser, min yta och min glädje och skratt
med dig.



Jag delar samma förvaltningsuppdrag som Du!





Anne-Marie

fotograferade och skrev.



Kommentarer
Postat av: Lisan

Åh! Detta är ORD. Verkligt viktiga sådana. Tack för att jag fick läsa.

Postat av: Maria

Mycket, mycket fint!

2008-08-01 @ 11:39:15
Postat av: Erica

Så rätt tänkt och så bra uttryckt. Som alltid.

2008-08-01 @ 20:38:33
Postat av: Ann

RESPEKT! Det här är ord att bli glad åt och så otroligt viktigt att se hur det hänger ihop. Min rätt och din rätt och vårat gemensamma ansvar.

2008-08-01 @ 21:45:19
URL: http://livsbloggen.blogg.se/
Postat av: thord wiman

Hej!



Det HÄR tycker jag om!!



Så FINT uttryckt Anne-Marie!



Den här dikten är ju sensationellt "bra"!



Den här texten måste du försöka få ut i ett mycket större sammanhang!



Tycker du inte det själv?



Att bemöda sig om att bemöta en annan människa med respekt - att tillitsfullt dela på denna förtroendefulla handling om alla människors lika värde och rättigheter.





2008-08-01 @ 22:33:03
Postat av: IT-mamman

Det här vill jag rama in!

Och du, jag tycker du ska börja fundera på att skriva en diktbok. En överlevnadsbok. Du har redan material.

2008-08-02 @ 09:30:34
Postat av: Ann

Anne_Marie, nu har jag läst den här dikten ett par gånger till och den är så otroligt bra och den passar så fint till de människor jag arbetar för och med. För faktiskt i vår tid så begås det för många övertramp, övergrepp mot förståndshandikappade. För många av dessa människor förminskas och osynliggörs, tillåts inte vara just bara människor utan blir alltför ofta sedda enbart som sitt funktionshinder. Det är sorgligt och det är väldigt, väldigt illa. Du skulle möta dessa härliga killar och tjejer jag spelar tillsammans med! Det är ren och oförfalskad livsglädje, det är skratt och bus och en väldig massa värme. Det är kärlek!

Kommer vi till Stockholm någongång (vi brukar åka runt och spela) så ska jag meddela dig. Du måste verkligen möta dem, oss.

2008-08-02 @ 17:44:33
URL: http://livsbloggen.blogg.se/
Postat av: Mats

Ett manifest!

Ett credo!



Oj så¨fint du lyckades fånga frågan om vad rättighet egentligen är.



Nu ska jag köpa nål, tråd och duk. Här ska broderas kortsstygnsduk!

2008-08-03 @ 01:42:52
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Christine

Klockrent!!



C.S

2008-08-03 @ 14:31:28
URL: http://dulevande.blogg.se/
Postat av: Janne/Lancefestivalen

Väldigt fint formulerat!



Ser framför mig hur den här sprids och hamnar i lärar- och personalrum över hela landet under de närmsta åren, tillsammans med andra, liknande, små påminnelser om vårt uppdrag.



Hoppas det inte tar ifrån den dess angelägenhet...

2008-08-04 @ 17:21:07
URL: http://www.lancefestivalen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback