FÖRFRÅGAN FRAMTID?




Jag har fått en förfrågan om att föreläsa utomlands.
En förfrågan jag svarat ja till.

På frågan om vad jag behöver svarar jag;
en kanon, blädderblock... engagemang och ...

Till svar får jag...
Blädderblock får vi leta reda på någonstans, behövs det?
Alla klassrum är utrustade med interaktiva whiteboards....

Med ens kände jag mig ... hjälplöst efter.
Jag har mina ord... jag vet vad jag talar om... och det jag talar om är nytt,
och framtidsriktande... men jag har inget av den teknik man erbjuder lärare och elever i skolor utomlands...

"ta bara med dig ett memorystick"



Jag tänker inte klappa mig för bröstet och framhäva Sverige som den bästa av världar. Jag tänker försöka förstå att vi måste ta död på myten som vi själva när oss med. Det är farligt att påstå att vi har Sveriges bästa skolor... för om vi ska påstå något så ska vi också kunna leva upp till våra ord, göra dem verkliga och kontinuerligt sträva efter att göra anspråk på rubriken - världens bästa skola!  Om vi däremot inte påstår något så stort som att vi är bäst kanske vi kunde börja skapa förutsättningar för att bli det. Nu sitter vi bara och tror oss om något. Vi tror oss vara först, störst och bäst. Jag tycker det är att blunda för andra länders utveckling.  Det är inte bra. I ren förtvivlan över den tekniska utarmningen i mitt klassrum ger jag mig lite argsint på min overhead, den gamle draghästen, som vi inte ens har givit ett svenskt namn... och som naturligtvis omslöts av farhågor då det rullades in i svenska klassrum någon gång på... ja... evigheter sedan.

Med vänliga hälsningar från en aning upprörd Anne-Marie,
som med glädje svarar ja till mötet med ett annat skoltänk.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Mmmm, vi är inte speciellt långt fram när det gäller teknisk utrustning. Men jag tror och hoppas och håller tummarna för att det snart blir en ändring. Och då gäller det att vi vet vad vi ska använda tekniken till. Har sett interaktiva whiteboards användas mest till ja-och nej-frågor. Inte särskilt utvecklande. Men det går att göra något bra och det underlättar enormt att ha fungerande teknik, helt klart.

Så jag fortsätter att hålla tummarna. Och jag gratulerar dig till att få föreläsa utomlands!

Postat av: Kersti

Så spännande.

Visst är vi efter många på många sätt och före andra på andra, om du förstår hur jag menar. Vi är bra på mycket men det finns det andra som också är. Det är så lätt att vi fastnar i prestigetal och inte lär av varandra, byta braigheter det är det vi ska göra istället för att slå oss för bröstet eller slå oss till ro. Men ja, det är sorgligt med brist på teknik.

2008-08-21 @ 18:15:03
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Janis

Jag är inte så säker på att någon påstår att vi är bäst, att vi har de bästa skolorna ... det tråkiga är att det läggs mer fokus på t.ex. skriftliga omdömen och ordningsbetyg som metoder att förändra skolan, än på tekniska resurser - och andra resurser- för att förbättra skolan.Frågan som borde ställas är varför Sverige ligger efter med tekniken i skolan - varför har många andra länder råd men inte vi? Är det ekonomin, är det viljan som brister? Och om man bara tittar bara på enskilda svenska skolor - varför har vissa whiteboards och andra inte?

2008-08-21 @ 19:48:50
URL: http://metabolism.wordpress.com
Postat av: Henrik

Stordia kallades väl OH-apparaten i sin barndom. Men inte blir apparaten charmigare för det.



Jag håller med om att den svenska övertron är destruktiv. Vi beter oss likadant med vår skola, som med våra olympiker. Guldregn säger bedömarna. Femte plats, säger tabellerna. Trist.



Din blogg är förresten väldigt inspirerande för oss som är på väg ut i verkligheten.



Hälsningar

Henrik

2008-08-22 @ 00:38:17
URL: http://sundbom.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Hej Alla besvarare, härligt med så många gensvar. Nej Janis, jag är inte helt säker på att vi tänker om oss som vi är bäst, men man hör det lite då coh då; Världens bästa skolor... det är väl alltid farligt att sätta sig överst och tro att man kan sitta där utan att behålla positionen, ungefär så tänker jag. Och då det gäller teknik så är den lika viktig idag för att vara ikapp med vad företag är utrustade med, alla barn får inte tekniken hemma, och ska skolan leva upp till att skapa demokratiska memänniskor så måste vi erbjuda demokratiska redskap och i skolan tillåtas pröva. Då det gäller omdömen är jag rädd att vi fått dem för att stanna, och vi kan bara göra vårt allra bästa för att vi förvaltar vårt uppdrag, för vi är dessvärre utförare, vilket gör oss en aning maktlösa.

Henrik; verkligen glad att att jag kan bidra till inspiration. Jag hoppas du återkommer ofta och berättar här.

IT-mamman; jag menar också att tekniken inte i sig är viktig, utan innehållet med den teknik vi får och har, men det är anmärkningsvärt att vi inte har någonting, En OH-apparat har ju bara en lampa, och det är väl gott så, för det betyder någon slags upplysning trots allt.



Anne-Marie, som tackar för alla svar jag får.

2008-08-22 @ 06:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback