FEM MILJARDER



Fem miljarder kronor behövs för att rusta upp svenska skolor - då talar vi om miljön, lokaler, toaletter, tak, golv och väggar. Den fysiska miljön. Jag tvivlar inte en sekund på den siffran.

Det krävs också en riktig summa pengar och politiska beslut som visar på en kraftsatsning för det som behövs innanför dessa väggar - en upprustning av tekniken. Det som hela samhället har av nätuppkoppling, datorer, teknik... syns som brist i mitt klassrum. Jag och mina elever har en dator, en gammal burk, vi saknar telefon och jag längtar efter den interaktiv möjligheten. Jag längtar efter den interaktiva whiteboarden.

Så ser min verklighet ut i ett av världens mest teknikvänliga land. Mina elever ska ut i en värld där man förväntar sig en mycket gedigen kunskap om teknikens möjligheter. Ett lärande som eleverna får och hämtar utanför skolans väggar. I framtiden kommer ingen fråga om man kan, man förväntar sig helt enkelt att man kan, precis som man gör med läskunnigheten. Förväntar sig.
Det oroar mig att man inte samspelar mer med elevernas kunskaper och lärarnas profession då det gäller den digitala världen. Skolvärlden tycks mig inskränkt. Vi talar om digital citiziens... men flyttar inte in begreppet innanför skolväggarna. Det kommer betyda problem framöver.

Det är farligt att klappa sig om magen och tro att man är bäst. Sverige har världens bästa skolor. Är det sant? Är det så? Eller är dessa ord hinder för att begära något som gör oss bättre. Jag tror inte att vi har världens bästa skola, men jag tror att vi har bra skolor. Då det gäller teknik är jag orolig. Jag vet att man i Danmark satsar på unga och tekniken, Indien likaså... var är och hur syns satsningen på detta i svensk skola. Jag tittar mig omkring i mitt klassrum:


Jag har en overhead. Den klappar jag om ibland. Ser den mest som en gammal draghäst. Jag vet att man i Storbrittanien inom loppet av några år rustar upp sina skolor, såväl lokalmässigt som interaktivt. Den satsning man talar om där handlar om biljoner. Ska bli intressant att följa deras utveckling.

Om vi ska titta på skolutveckling måste vi riva en del osynliga väggar för att kunna se ut.


Det behöver vi.

Anne-Marie,
som likt Jan Björklund besökt ett otal skolor världen över och väldigt, väldigt, väldigt många skolor i Sverige.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1581343.svd

Kommentarer
Postat av: Jonas Hällebrand

Övehuvud taget så blir man skrämd, förvånad och inte minst sagt arg när man ser på IT-utrustningen i svensk skola.

Men jag blir så glad över att läsa dig Ann-Marie. Alltid lika positiv i grunden och framåt.

Keep upp the good work dear!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback