TANKAR OM KLASS 9A

Det slog mig

- genom tvprogrammet Klass 9 A kan vi föra en diskussion där skolan av idag står som gemensam modell.
Då skolan alltid är erfaren av oss alla talar vi om skolan på ett märkligt sätt. Den blandas ihop med dåtid, andra läroplaner och gamla eleverfarenheter, gamla lärarroller och traditioner.

Genom dramadokumentären KLASS 9 A kan vi skapa ett mer aktuellt forum och skapa ett försök till gemensam utgångspunkt då vi talar om skolan. Klass 9A räcker inte ensam för att förändra bilden av skolan och dess förutsättningar - vi behöver fler modeller som åskådliggör skolan av idag.

Klass 9A visar hur komplex skolvärlden.
Rektorer som kämpar för sin skola och sina elever, elever som kämpar med att sina livssituationer. Jag tycker så mycket om de porträtt som dramaserien Klass 9 A ger oss. För mig personligen är nog detta det viktigaste - att vi ser individen i eleven. Deras hela liv - hur de resonerar om sina möjligheter, sina familjesituationer och sina framtidstankar. Det är då vi ser våra elever och upprättar värdiga relationer till dem som förutsättningarna finns för en lärare. Elevperspektivet är angeläget viktigt. Lärarnas insatser likaså. Rektorernas mod att göra något som är helt annorlunda och nytt.

Klass 9A är ett samtalsämne i de flesta sammanhang där jag befinner mig i. Jag har funnit att vi genom den serien närmar oss en aktuell utgångspunkt. Det betyder en möjlighet till ett avstamp för den framtida skolan. Det är den utvecklingen jag hoppas mest på. Framtidens perspektiv.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback