SYMPTOM

Som läkare lägger jag märke till symptomen. Jag ser utslagen på huden. lägger märke till hostan, känner den förhöjda temerpaturen...
Som pedagog har jag också att göra med symptom: Leenden, skratt, rodnad, gråt, gäspningar, skrik, suckar..
.

Orden är barnläkaren och pedagogen, eller pedologen Janusz Korczaks.
Vad gör vi med de symptom vi lägger märke till? Hur tänker vi kring dem? Vad gör vi med dem? Vem bär det hela?

A-M skriver...utan bakgrund

tänker Anne-Marie,
som är djupt försjunken i Sven Hartmans bok DET PEDAGOGISKA KULTURARVET, traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria, Natur och Kultur 2005

Kommentarer
Postat av: asapasa

Vad heter boken med alla dessa kloka citat? Just detta citat behöver jag efter en diskussion på jobbet idag. Det känns skönt att flera bekräftar det jag eftersöker. Vi måste se bakom, varför måste vi straffa någon, ge sanktioner utan att fundera på varför gör eleven eller säger eleven just detta. Det är faktiskt ett symtom på något. Hur visste du att det var just detta som jag eftersöker, just idag? Märkligt...

Postat av: Annemarie

Det finns flera böcker av Janusz Korczak: Barnens rätt til respekt, Liten, Hur man älskar ett barn - oavsett vad du läser kommer du få många många tankar. Korczak var en av initiativtagarna till det som kom att bli BARNKONVENTIONEN, antagen av FN. Anne-Marie

2008-04-01 @ 21:20:53
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback