SKOLA OCH INTERNATIONALISERING

I DN idag skriver Hans Bergström under LEDARE SIGNERAT om lärarutbildningen. Jag har läst och funderat. En viktig aspekt tycker jag är den fråga som Hans Bergström tar upp är bristen av Internationaliseringen i lärarutbildningen.

Frågan är viktig. Skolan samspelar med samhället utanför skolan, och samhället är avhängt av samhällen i stort. Såväl skolan som lärarutbildningen behöver ta ett grepp kring det som sker utanför vår nations gränser i form av gästföreläsare och lärarutbildare från andra delar av världen. Jag tycker det gäller skolan också.

Jag har haft förmånen att få min utbildning kompletterad och förstärkt genom studier på Nya Zeeland samt på Manhattan New School i New York. Dessa utblickar har givit mig mycket funderingar och kommit att förändra min syn på lärarens uppdrag, professionaliseringen och vikten av undervisning där läraren är det viktiga mellanled som levandegör och medvetande gör kunskapsområden för eleverna.

Jag vet att jag är priviligerad i detta fall, jag vet också att jag har mycket mer att lära både på hemmaplan och på utländska skolarenor. Då jag reser ut i världen - är ofta i Edinburgh, Skottland - läser jag av bokhandlarnas utbildningsavdelningar där man kan se riktningar och kunskapsområden , om än i tryckt form, som fingervisningar om vad man gör i detta lands skola. Att titta på hur och vad barn lär sig i en skola i ett annat land ger andra infallsvinklar då man är tillbaka i sitt egna klassrum. Edinburgh som förövrigt söker utbilda sina stadsinvånare i läsning - Edinburgh goes reading - och på några ställen finns till och med "bössor" med insamlingsuppdraget - Education litteracy.  

Vi lever i en globaliserad värld - och våra kommunikationsmöjligheter är stora och gränsöverskridande - det är en del av uppdraget att skapa förståelse för världen och individens plats i den.

Skolan är en arena för framtiden. Hur vi än vänder och vrider på skolproblem kommer våra samhällens framtid vara avhängda på hur våra unga kan handskas med den och vad de behöver för att göra det. Jag var på en föreläsning om kinesiska språket och om att resa i Kina. Kinas population är omätbar stor. Ett av de kineska minoirtetsspråken talas av nio miljoner människor. Där är det ett minoritetsspråk. Här är det en hel nations språk. Ibland är det bra med jämförelser. Det är så lätt att bli stor i orden. Så lätt att bli hemmablind.

Tankar från en grubblande kollega,

Anne-Marie


Som sagt,
DN idag torsdagen den 24 april 2008

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback