SE OM SITT HUS

image2421

Se om sitt hus - jag ordboksvandrar in i ordboken.
Vad är ett hus?

Hus definieras som:

* Uppbyggd konstruktion bestående av vågräta och lodräta ytor som avgränsar ett slutet utrymme avsett för boende, vistelse eller förvaring.
* naturligt slutet område ex fröhus, kompasshus, vevhus

Då jag vandrar över ordbokens ordlandskap ser jag också ord som gränsar till denna bestämda konstruktion som vi förkortar med hus. Husfrid... aha... där stannar jag. Ett tillstånd av lugn och samstämmighet i ett hem. Jag stannar också vid det historiska husförhöret. Tänk att man kunde komma hem till människors avgränsade område av vågräta och lodräta ytor och tvinga av dem svar på frågor ur katekesen. Vilken gränsöverskridning.''

Jag blir lite förtjust i ordet husgeråd. Då jag delar upp det ordet blir det Hus - Ge - Råd. I ett avgränsat område uppbyggt av lodräta och vågräta ytor kan vi ge råd om hus. Men vad säger ni om huskors? Visste ni att det betydde att man hade en besvärlig hustru (innanför det slutna området byggt av lodräta och vågräta ytor) som utgör en plåga för sin man.

Jajajamänsan!

Ja, jag vet... vad håller Anne-Marie på med kan ni tänka?
Men det roar mig så otroligt att göra något annat av orden som vi tror vi förstår.

Anne-Marie,
som är hemma! Kort gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback