RAS-ISM

Vilket fult ord.
Ras-ism.
Ska ordbokstänka kring ordet.

Ism betyder en riktning som bildat skola.
Ras betyder människotyp som kännetecknas av yttre ärftliga drag såsom hudfärg, ansiktsform och kroppsbyggnad.

I ordboken åtföljs ras av fruktansvärda ord och eftersom de omsluts av ras ser man tydligt hur det blivit en ism av det hela. rasfördomar, rasförföljelser, rashatare, rashets, rashygien, rasmedvetande, rasmotsättningar....

Puh!
Jag kommer ingen vart. Ras-ism är ingenting som jag vill medverka till. Snarare till vi - ism! Jag myntade ordet vioismen - mitt lilla bidrag kan ses som ett motord.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: jos

Jag gillar dina ordboksfynd. Har börjat fundra på semantik...

2008-04-10 @ 20:16:13
Postat av: erica lövgren

Jag längtar så efter den oskrivna "Körlings ord" Nääääär kommer den månne?

..och jag längtar efter dig också :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback