PENNAN


Det är märkligt att vi använder penna och papper i så stor utsträckning  i skolan. Jag funderar ofta över hur sällan jag själv använder penna och papper då jag skriver. Min handskrift är nu så personlig att hindrar och försvårar syftet - den att bli läst av någon annan. Mitt handskrivande är bara för mig. Den kommunikation jag för med andra gör jag via mitt tangentbord.

Jag beundrar handskrivandets konst, de vackra bokstävernas snirklande över det vita pappret, vilket jag själv kan ägna mig åt då detta krävs av situationen och då jag vill hedra mottagaren. Men alldeles för ofta skriver jag med min slarvighet bara för mig själv.

Självklart ska barn lära sig att skriva. Men kanske är det så att det motoriska i att föra pennan kan vara begränsande. Eleverna ägnar omsorg åt sitt formande av bokstäver och arbetsinsatsen är så krävande att själva innehållsskrivandet blir mindre. Jag vet inte om det är så - men jag ser en del elever - hur de kämpar med bokstavandet och bokstavsritandet - och att de suddar mer än vad de egentligen borde då bokstäverna inte blir tillräckligt fina.

Nu betyder inte detta att jag tycker att elever inte ska utveckla skrivandets motorik. Pennan är en mäktig sak som jag har alldeles för stor respekt för. Pennan är mänsklighetens mäktigaste redskap. Så allt detta jag skrivit på mitt tangentbord är personliga funderingar.

Anne-Marie,
som vässar pennor och skissar bilder där pennan ofta återges. Ur pennan skapar jag en penna.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Samtalade om det med några lärare i veckan. Om det är så att själva formandet av bokstäverna är en del av läsinlärningen. Hur går det då om man inte kan hålla en penna. Men nu kanske det inte är så viktigt med själva formandet, jag vet inte.
Värre då med de barn som inte kan säga bokstavsljuden eller ljuda högt. Jag funderar mycket på det, kan de ljuda inne i huvudet eller....det vet man ingenting om. Men jag tror att deras läsinlärning tar längre tid men jag vet inte riktigt det heller. Borde vara mer i klassrummet känner jag och jobba tätare med er lärare. Det får bli målet för kommande läsår.

Postat av: Elisabeth

Hej !
När min 9-åring skriver engelskaglosor på skrivstil förstår hon inte vad hon skriver, vi får "översätta" skrivstilen till "vanliga" bokstäver och därefter vad de betyder. När hon läser den engelska texten lär hon sig uttala men har inte en susning vad texten säger, dess innehåll. Ibland blir jag en trött och frustrerad mamma.

2008-04-04 @ 18:26:12
URL: http://www.lussiana.blogg.se
Postat av: Annemarie

Hej båda två,
Till KErsti, jag lär mina elever att medvetet läsa så att man kan höra sig själv inne i huvudet. Det görs bäst om man ständigt får möjlighet att läsa ut sin text tillsammans med en lyssnare.
Till Elisabeth, jag undrar lite... kanske det finns ett bättre sätt att lära sig orden på. Låter väldigt kämpigt för din dotter.
Allt gott, Anne-Marie

2008-04-04 @ 20:13:13
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: erica lövgren

Härligt med lite debatt kring hantverket Att skriva och uttrycksformen Skriva. För närvarande mycket aktuell fråga i min lärargärning. Så här tänker jag.Handskrivning är inte nödvändig för bokstavsljuden eller läsutvecklingen ... men utan skrivning blir det svårt. De allra flesta barnen börjar kunna skriva innan de ens kan läsa. De ljudar ut men kan inte ljuda ihop. Allra snabbast lär de sig om de skriver på datorn, för då blir boksverna tydliga och det finns förutsättningar att kunna ljuda ihop dem. Må gott. Vi ses snart hoppas jag.

2008-04-04 @ 22:16:06
URL: http://klassiskt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback