ORDNING OCH REDA

image2414

Ordning är organisation av något.
Här är det en organisation av skivomslag.
Denna ordning betyder en överblick.
Överblick över utbudet.
Ordning av saker och ting skapar möjlighet att överblicka.

Ordning av det inre slaget handlar om samma sak.
Det är en slags överblick och en slags möjlighet.
Om jag, läraren, ordnar saker och ting, medvetet och strukturerat så skapar jag en möjlig lärande situation för eleverna. Att åskådliggöra tanken om undervisningen, syftet med den och vad målet är. Detta är den ordning jag vill skapa. Min tanke om undervisningen är den ordning jag tydligt ska presentera för eleverna. Det betyder att jag skapar förutsättningar för ett aktivt lärande. När jag åskådliggjort saker och ting så har eleverna sin aktivitet - och den är rörig. För lärande kräver så mycket annat innan den blir inordnad. Ungar som lär sig går via oordningen till ordningen. Men det är en slags lärande oordning där det nya ska inordnas i det som redan är begripligt för eleverna.

En elev berättade för mig
- ju mer jag kan ju lugnare blir jag...då sitter jag still... då slutar jag prata. Jag pratar som mest om andra saker då jag inte fattar någonting alls.

Så ungefär svarade en elev.
Ordning skapas under lärandets gång.
Oordningen är lärandets början. Men om det inte sker en utveckling i den första röran så är uppgiften för svår. Då ger man upp - och ägnar sig åt något helt annat.

Anne-Marie,
som försöker tänka på inre ordning, förmedla detta, och kommer att utveckla de här tankarna. Är det rörigt att förstå, betyder det bara att jag är grubblande och ofärdig i mitt tänk. Jag tänker fortsätta att utveckla den här tanken.
Det finns i det lärande sammanhanget många experter på lärandet och förmågan att lära. De sitter oftast framför oss - i klassrummet - våra elever.

Kommentarer
Postat av: asapasa

Vi lärare ska leda och vi ska stötta, hjälpa, vara ett hjul som rullar bredvid eleven och ge generöst ut olika strategier. Ge en struktur som möjliggör elevens lärande och ökar elevens motivation. Vem vill lära sig något om allt är ett enda stort kaos? Jag skulle inte vilja det i varje fall.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback