NATIONELLA PROV årskurs 5

Jag läser i min provpärm Skolverket vt 2007 vt 2008:

* Ämnesproven i årskurs 5 är främst diagnostiska men utgör ocskå en avstämning mot de mål eleven ska ha uppnått.

Syftet med proven är:
* Syftet med detta ganska omfattande provsystem är förstås att så tidigt som möjligt uppmärksamma de barn som behöver mer stöd än andra.

A-M skriver...utan bakgrund

Jo, så tolkar jag dem också.
Men jag ser också ett läraranslag och ett diskussionsunderlag av mer generellt slag. Proven är omfattande och synliggör också läroplanens intentioner - samarbetet, det vidgade textbegreppet, bildanalysen, matematikens språk och elevens muntliga framställning. Jag ser utvecklingstankar och anvisningar om vad vi måste genomföra i skolan.
Det är inte meningen att proven endast ska vara en bedömning av eleven utan också en viss bedömning av undervisningen. Jag lutar mig över provpärmens text . . .

Anne-Marie Körling

Kommentarer
Postat av: studentmorsa

Jo, det är precis så jag också ser det. Jag tänkte att du kanske vet var man kan hitta ett gammalt nationellt prov i svenska (helst årsk. 9) där jag kan se vilka bilder som har används till analysen. Det är så att jag skriver mitt ex-arbete i bilddidaktik och kom att tänka på att nat.prov i svenska alltid innehåller bilder som ska analyseras. Jag tror inte att mina kollegor tänker på att detta ingår i bildundervisningen och att det då behöver fokuseras på lite träning i bildanalys. Lustigt. Jag kan bara hitta delar av gamla prov på nätet eftersom det finns 10 år superhemligt lagringstid för proven . . . :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback