LUSTLÄSNINGENS TVÅNG

image2382

Min lordag bestod till stor del i att fundera över DN Boklördags mycket angelägna och tänkvärda artikel. Journalisten Pontus Dahlman står för den. Jag har mailat honom och tackat.

Jag tänker på begrepp som lustläsning. Den använder vi vuxna om vår vilja att skapa läsande barn och unga. Då talar vi om den goda lustläsningen. Det är ett vuxenperspektiv och ett vuxenord för det vi ser när en unge är djupt koncentrerad på sin läsning, inte kan sluta läsa och släpper inte taget om innehållet. Jag vill gärna byta ut ordet lustläsning mot den angelägna läsningen. Jag tror inte alltid att det handlar om lust... utan om viljan att söka svar på viktiga frågor. Litteraturen är en källa där frågor av alla de slag belyses och gestaltas. Jag har skrivit ett personligt inlägg i Svenskläraren kommenterar, där jag beskriver min egna livsviktiga läsning och vilka behov jag hade att få gestalta svåra saker i ord. Det handlade aldrig om lustläsning. Absolut inte. Det handlade om livsläsning.
http://svensklararen.blogspot.com/2008/04/lustlsningens-tvng.html

Anne-Marie,
som gärna uppmuntrar er att läsa Pontus Dahlmans reportage. Ros till honom och de han intervjuar.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=758170

Kommentarer
Postat av: Helen

Hej Anne-Marie! Tack för ditt underbara inlägg om livsläsning!!! Jag håller fullständigt med dig om att läsning många gånger handlar om något helt annat än lust och förströelse. Jag läser för att jag måste. För att få hjälp att sätta ord på upplevelser, dela erfarenheter på djupet. Många gånger har jag känt mig djupt förstådd av Ekelöf, Hesse och Dostojevskij- ett möte genom läsningen som går över mitt eget förstånd. Det är som de djupaste möten jag haft med riktigt goda vänner, men lustfyllt är inte ordet. Snarare drabbning.
Tack också för din inspirerande blogg! Återkommer gärna.
Vänligen
Helen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback