KREATIVITET VS ORDNING

image2385

SvD skriver idag om Ordningen, Redan och kreativiteten, en artikel jag tycker om att läsa.

Skrivbordsordningen som en dröm och utopi. Det ordnade, avskalade, renade. Och kaoset som utbryter i kreativiteten. Jag städar i ordning lite då och då. Ställer saker på plats. Ordnar in där det ska vara. Saker och ting. Jag gör det när jag skrivit ett tag, eller ritat en stund, eller behöver vända och vrida på tankar tusen gånger om, hitta fler infallsvinklar. I mitt inre kreativa kaos ordnar jag i det yttre. Jag behöver hämta andan. Koppar ställs i ordning i skåp, fat ställs också där de ska vara. Bordet plockas iordning, böckerna ställs in i ... nja nästan bokstavsordning. Min räddning är att jag inte längre vill ha så många saker. Jag vill inte äga för många ting. Ibland tror jag att jag är mest kreativ då jag börjar dammsuga, flytta möbler och rensa bland skor och ting i garderoben. Jag behöver det yttre görandet för att organisera det inre tänkandet.

Och nej... jag har ingen vidare ordning. Mitt bord där jag sitter... tenderar att svämma över. Jag är nog en skapande människa. Med alla dess möjligheter och avigsidor.

Anne-Marie
Det kreativa är inne i mitt huvud. Det gör att jag ibland är inåtvänd. Grubblande och tänkande.
Här är länken till SvD
http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_374145.e24

Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag läste den också. Jag är ingen ordningsam människa. Jag för en hopplös kamp mot tingen men hittar oftast i min egen röra. Min ordningsamme man och jag har liksom jämkat ihop oss med åren, jag är lite mer ordningsam nu och han lite slarvigare. Men du har så rätt i att det är lättare när man inte har så många saker. Varje gång jag kommer från landet får jag sån lust att rensa ut. Någon gång ska jag göra slag i saken.

Postat av: Mats Olsson

"Visa mig ditt skrivbord och jag ska säga vem du är?"

Nej det tror jag inte på - fast jag anar att ett tomt skrivbord är ett tecken på ett tomt huvud...

Och så tar vi fart inför nästa veckas kategoriseringar!

2008-04-06 @ 22:47:34
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Lisa

Vilken intressant blogg! Hit kommer jag att återvända fler gånger - är själv lärare så innehållet tilltalar mig!

2008-04-06 @ 23:12:54
Postat av: Max Entin

Tack för den länkningen, jag skrev ut och sätter just upp artikeln ovanför min soptipp till skrivbord. Alltid trevligt att få lite backup. Såfort jag försöker städa hittar jag ingenting.

2008-04-07 @ 10:13:43
URL: http://maxentin.com
Postat av: Janis

Jag är en väldigt ordningssam människa - som oftast har det väldigt stökigt... men så är jag tvilling också, det förklarar kanske tudelningen. Men när allt är städat, särskilt då när det råder ordning bakom skåpluckor och i stängdalådor, så är den känslan närmast påtaglig - då njuter jag verkligen! Det skulle antagligen Frued kunna säga något klokt om.

2008-04-08 @ 15:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback