SJÄLV VET MYCKET

image1458

Eleverna är de bästa vägvisarna när det gäller att visa hur de tänker, vad de förstår och hur de förstår. Att själv få formulera sin kunskap... sitt tänkande... det är en mycket viktig sak i skolan.

Allt detta arbete som vi lägger ned utifrån...och inte inhyser inifrån är ... att betrakta eleven utifrån är att försätta eleven i passivitet... en bedömning som kommer utifrån...inte innifrån. Alla har rätt att få uttrycka sitt lärande...och att få bli respekterad för vad man själv kan uttrycka och det man själv vet om sig själv. Jag kan det här... jag vet detta... jag vill pröva... jag gör så här...allt detta främjar lärandeprocesser och utvecklar ett naturligt ansvarstagande... jag vill lära mig. Det här kan jag nu...

Det handlar om ömsesidig respekt och förståelse för lärandets djupaste principer... jag vill lära mig! Jag är lärande. Jag vet om att jag är det. Jag kan!

Anne-Marie




Kommentarer
Postat av: Maria-Jag blommar

Underbart!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback