MÅL - FRÅN TANKE TILL HANDLING

image1466

Att ha ett mål - det är att medvetet tänka - sträva - utveckla - göra - i riktning mot mål. Att äga ett mål är att medvetet sträva efter att uppnå mål. Här är huvudet viktigt. Tänkandets utgångspunkt. Vi börjar där. Fokus på huvudet. Mot mål!


image1467

När vi vet vårt mål kan vi göra vår väg mot mål. Det är görandet. Det medvetna görandet. Det kan gå si och det kan gå så. Men det har en riktning. Görandet och medvetandet är sammanflätade. Tänkandet vet att vi ska det ... görandet handlar om att genom trial and error sträva mot måluppfyllelse. Men tankens riktning måste tillåta görandets misslyckanden. Annars blir det ingen utveckling.

Det går också att vända på resonemanget.... görandet skapar tänkandet... det måste vi vara medvetna om. När vi är medvetna om det... då tänker vi om det... och då påverkas vårt görande... så vänd på resonemanget.
Vänd och vrid på lärandet hela tiden... det blir mer dynamiskt då. Vilket med ett ord beskriver lärandet - dynamik!

image1468

tänker jag... när jag strävar fram... mot målet... och ibland är  mitt görande skrivande...  det som skapar tänkande... och då tänker jag... om det jag själv gjort.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback