LJUDBÖCKERNAS RÖST

image1510

Det är vilsamt och rofyllt att bli berättad för. Den mänskliga rösten ger boken kroppslig resonans. Ett litet barn vaggas in i litteraturen, texterna och sagan genom en förälders röst. Så är det med den mänskliga rösten. Det är en trygg stämma... och orden... Det var en gång... jag tystnar. Det var en gång... och jag lyssnar. En gång växte jag upp i ett hem som berättade. En gång var jag förälder i ett hem som berättade...

I bokhandeln i Edinburgh fanns det en T-shirt med trycket... berätta mig en historia... berätta ... och ...vilken är din historia... När man berättar behöver man inte berätta mycket, eller hittapåberätta. Man kan berätta om vad som helst... men anslaget kan vara tonen... det var en gång.

Jag har några ljudböcker.... ska färdas genom Sverige..... och har köpt

* Khaled Hosseini - TUSEN STRÅLANDE SOLAR
* Tove Jansson - TROLLKARLENS HATT (barndomsfavorit, högläsningsfavorit...nu ska jag lyssna igen)
* Nick Hornby - EN GOD MÄNNISKA

Det blir några timmars resa... en inre resa och en yttre. Berättande!
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: elisabeth

Hej !
Jag är otroligt flygrädd, det som får mig att koppla av och "ifrån" är att höra Astrid Lindgren läsa ur sina böcker. Jag blundar, har hörlurarna med hennes berättande röst mot öronen och låter mig "vaggas" bli liten igen, ett tryggt barn. Jag minns den tiden.
Godnatt och lycklig resa !

Postat av: Anonym

Hej min vän,
visst är det så. Jag ska också köpa Astrid Lindgrens röst... men hon kan säga vad som helst så blir jag trygg... det kan vara precis vad som helst. Allt gott. Anne-Marie

2007-09-23 @ 00:03:58
Postat av: elisabeth

Ok, jag förstår. Det är rösten ! så är det nog för mig också, det jag menar när jag tänker efter. Inte sagorna och innehållet primärt, utan hennes röst som gör mig trygg och lugn.

2007-09-23 @ 18:45:37
URL: http://www.lussiana.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback