LEKTIONSIDÉ - UTGÅ FRÅN BOKENS MODELL

image1286

Lektionsförslag som bygger på elevens egna val och intresse.

________________________________________________________________________
Då jag ämnar att skriva en bok i ämnet...skrivande -- ber jag er respektera copyrightskyddet...
Om ni kopierar se till att detta finns med.

Copyright c 2006 Anne-Marie Körling & Bonnier Utbildning AB
________________________________________________________________________

Jag kallar detta undervisningsformen ELEVENS BIDRAG TILL UNDERVISNINGEN

med anslaget till eleverna:

BIDRA TILL UNDERVISNINGEN
VÄLKOMMEN

LÄRARENS MODELLANDE AV HUR LÄRAREN GÖR:

* Läraren läser en text...

* En autentisk text...kanske en liten vers...men inte ur högläsningsboken...utan ur en annan text.

* Modella meningen...

- Det knackar, skrek Tobbe och rusade upp men Eva motade genast tillbaka honom (Ur Fröken Europa av Kerstin Gavander, 2004).
Så här modellar jag...samtidigt som jag LÄSER HÖGT - TÄNKER HÖGT - Jag gör...visar och uttalar mitt tänkande.. Här använder jag författarens mening och byter ut, använder kommatecknet, tittar på författarens mening och skriver en egen ny.
- Det brinner, skrek Linda och flög upp ur bänken, men Anna drog genast ned henne på bänken igen.

* Läraren inbjuder därefter eleverna att samtala om hur läraren tänkte och om hur man kan göra. Läraren inbjuder också eleverna att skapa egna meningar i muntlig form - ett begrepp jag hittat på - MUNTLIG SKRIVNING.

* Den muntliga skrivningen föregår elevernas självständiga prövande.

* Därefter låter läraren eleverna läsa vidare...och när de hittar sin mening... som de finner intressant är de redo att göra efter modell...och erövra skrivandets form.

* lärarens anslag är -
- VÄLJ EN MODELL SOM DU SJÄLV FUNDERAR ÖVER, FINNER INTRESSANT, VILL UNDERSÖKA NÄRMARE
och VAR TRYGG MED DEN MODELL DU VÄLJER... DEN ÄR DIN UTGÅNGSPUNKT..

* Läraren ska inte värdera arbetet i form av rätt eller fel... utan uppmuntra processen.

* Denna undervisningsform är generell och överförbar till alla åldrar i skolan. Då man utgår ifrån elevens självständiga val och förmåga kan uppgiften inte bli för svår i en årskurs ett....och inte heller i en årskurs nio.
Denna undervisningsform är heller inte bunden till något språk. Jag visade min tyskalärare i min skola... och hon fick igång alla sina elever att skriva... och det hade hon inte upplevt tidigare.



ELEVEN FÅR

* utgår från sin självvalda text, bok och väljer modell efter kompetens

* tryggheten att pröva utifrån en självvald modell ur en skönlitterär text.

* får samtala med sina kompisar och finna generaliteten tillsammans med andra... Jaha... det är alltid liten bokstav i en dialog efter kommatecknet...

* eleven får pröva och utgå från modellad mening... och pröva (lusten att lära) hur mycket eleven önskar.

* arbetet som eleven sedan delar med sig av... om eleven önskar... är ett prövoarbete... som handlar om att erövra och pröva modeller... varför det ska behandlas så av mottagande lärare. Inga rätt eller fel med andra ord.

* Eleven upplever sig delaktig och får påverka undervisningen. Hela uppgiften bygger på självständigt ansvar och då anslaget i klassrummet hela tiden signalerar - UTMANA DIG SJÄLV - så gör eleverna det. Då de har en modell att följa - så är de trygga...och då vågar de... göra lärandet till en egen process.

image1295

Pröva gärna det här... om ni gör det .... lämna gärna gensvar här... välkomnar gensvar.

Anne-Marie

_________________________________________________________________________
Copytight c 2006 Anne-Marie Körling Bonnier Utbildning AB

Hihi - skrev copytight... och jag är nog tight bunden till min idé och mitt förlag... men rätt ska vara rätt
COPYRIGHT....Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Lisa.w

Ni borde verkligen kolla modellernas blogg och vad de gör om dagen på http://blogg.g-crew.se de är skitkul


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback