LEKtionsIDE - BOK MÖTER BOK




LEKTIONSIDE - BOK MÖTER BOK
Copyright c Anne-Marie Körling (skriver en bok så jag vädjar om denna respekt)

image1465

Pedagogisk tanke
RANDAVSKILJARE

1)
Litteraturen är en källa.
Denna källa är också en modell.
Text är modell för hur att skriva.
Författare och texter är modeller för att skriva.

2)
Jag vill också att eleverna erövrar självständigheten i arbeten. Detta att få välja.
Men också att ha ett alibi i författaren. En del elever kan behöva den lättnad att låna författares meningar och uttryck istället för att skriva sina egna. Ju högre upp i åldrarna dessto känsligare kan det bli. Då erbjuder författare sin text och eleven kan fritt använda den modell som finns i författares ord.

3)
Bok möter bok är en avancerad uppgift. En riktig utmaning.
Den utvecklar det grammatiska, den utvecklar samtalet med såväl litteraturens text och samspelet med en annan text. Detta påverkar allt i de två texter som ska mötas. Tempus diskuteras, platser diskuteras, personer diskuteras.

Genomförande
RANDAVSKILJARE
1) Läraren modellar genom att göra själv. Hur detta åskådliggörs för eleverna är lärarens undervisning.
Jag sätter mig ned hos två elever och visar dem genom att göra själv.
2) Du behöver en sammarbetspartner. En klasskamrat som också läser.
3) Du behöver ett papper, penna.
4) Uppgiften handlar om att få pröva språket, inte att skapa ett resultat - en berättelse. Uppgiften utvecklar samtalet, så samtalet mellan två elever ska uppmuntras.
5) Utgå ifrån er bok. Två böcker ska mötas. Inled med att individuellt välja en mening ur er självständigt valda bok.
Det kan vara en början på en berättelse... det kan vara en början på en dialog. Vad som helst. En mening som du tycker om och som du vill ska möta en annan boks gensvar.
6) Skriv ned din mening. Var noga med att överföra modellen rätt och riktigt. Alla tecken är viktiga då de hjälper den som får ditt papper.
7) När båda elever skrivit sin modellade mening byter de papper.
8) De läser den mening de fått... och söker upp en mening ur sin bok för att samspela med vad de nu har framför sig på pappret. Skriv alltid på en ny rad så att ni själva kan se var boken möter boken.
9) Byt papper när ni skrivit in er mening. Fortsätt utveckla berättelsen, dialogen.
10) Två berättelser växer fram. De är helt olika men ur samma källa.

Elevgensvar
RANDAVSKILJARE
Eleverna skriver utifrån modeller och tänker språk. Arbeten resulteras i en berättelse. Den är nedskriven. Den ska få en lyssnare... allt eleverna har producerat ska inte läggas undan utan åskådliggöras. Lärarens roll som aktör i lyssnandet och bekräftande är oerhört viktig. Texten kan också möta ett annat samarbetande par... då är det fyra texter som får läsas upp.

Läroplansförankring
RANDAVSKILJARE
ELeverna ska enligt läroplanen få upptäcka språket. Just upptäckten om detta blir upptäckt i denna uppgift.

Min tanke och mina observationer
RANDAVSKILJARE
1) Uppgiften är en riktig utmaning.
2) Den är samspelande - samspelande mellan elev och elev - samspelande mellan elev och författare samspelande mellan elev och text.
3) Uppgiften är också befriande från ett skrivande skapande, men utvecklar skrivande skapande.
4) Denna uppgift skapar läsare,
5) Texten möter annan text. Eleverna möter varandras böcker.
6) Uppgiften är språkligt utvecklande.

Generell och överförbarhet
RANDAVSKILJARE
Lektionsidén är inte årskursbunden utan utvecklas i samspel med vad eleven läser och utifrån elevens förmåga. Lektionsiden BOK MÖTER BOK är inte ämnesbundet. Detta kan genomföras i vilket ämne som helst.

Utveckling
RANDAVSKILJARE
Arbetetet med BOK möter BOK kan utvecklas hur långt som helst.
Jag kan göra detta med två böcker helt självständigt. Ska pröva.
MINNS -
PRÖVA - det är lust. Lust betyder PRÖVA så då ska vi få göra det. Det gäller för lärare också.

Om ni prövar... låt mig få ett gensvar!
Minns också - texten är skyddad - copyright AM Körling.
Anne-Marie


tack till Petite Haydee... för uppmuntran



Kommentarer
Postat av: Haydee

Tack Anne-Marie, för hjälpen! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback