EN MODELL ATT ERÖVRA

Vi omges av modeller och modellande...alltså de som gör... något som vi vill göra eller ska göra. Vi har modeller för något...och vi ser modeller som gör något.,. vi är rustade för att härma, imitera...

Skolan är en sådan plats där detta ska bli en medveten handling av läraren...så att eleverna kan erövra en modell för att utveckla den till en egen kunskap. Jag vill se TEACHING BY DOING - ett begrepp jag myntat ur John Deweys LEARNING BY DOING.

RANDAVSKILJARELEKTIONSTANKERANDAVSKILJARE

Så det jag vill att eleverna ska göra...det gör jag också. Detta är en ledarskaptanke. Som egentligen genomsyrar allt som ska genomföras i en organisation. I litet och i stort.

image1407


Texter, meningar är modeller för hur att formulera sig, för hur att skriva, hur att stava.
Då jag ger mina elever texter medvetandegör jag för dem att dessa texter också utgör modeller.

- när ni exempelvis använder ord som finns i texten...har ni en modell för hur att stava.
- när ni tittar på dialoger...har ni en modell för hur att skriva dialoger.
- samtala gärna om de modeller ni vill erövra. Samtala gärna med en klasskamrat.
- utbyt tankar och erfarenheter. Skapa eget ur den modell som ni har funderingar kring.
- välj en modell ur boken..du gör själv ditt val... men utmana dig ...utveckla den till en egen mening.

Så låter mitt anslag. Detta gäller all undervisning. Såväl matematik, engelska, svenska, bild, naturvetenskap...
använd de modeller du har i din omvärld. Gör eget av dem. Spegelneuronen tar du till din inre hjäl
p.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback