ALFONS ÅBERG - SOM TONÅRING

image1532

LEKtionsIDE

Jag har gjort den här iden flera gånger... i mindre sammanhang och i större. I årskurs sex läste vi om samtliga Alfons Åberg böcker vi hade. Jag köpte in alla nya som mina elever inte hade och så läste vi dem också. Jag högläste Alfons Åberg... och eleverna tystläste Alfons Åberg.

Diskussionerna vi senare hade...
handlade om perspektivbyte... stackars pappan... han gör och gör... vad självisk man är som barn...
handlade om mamman ... en frånvarande mamma...borta ur bilden... problematisera kring henne...
handlade om uppväxten...vem blir Alfons Åberg som tonåring...
handlade om låtsasvännen... finns han kvar när Alfons är 15 år...
handlade om farmor... vad händer när farmor dör....
handlade om barndomsminnen....jag minns när jag var liten...då älskade jag den här boken...
handlade om att alla inte fått läsa Alfons Åberg... och nu fick de göra det.... och ingå i Alfons Åberg världen...
handlade om livet....

Det är väldigt roligt att göra Alfons Åberg lite högre upp i åldrarna.
Vi diskuterade också språkuppbyggnaden och modellade meningar och dialoger ur Alfons Åberg litteraturen.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: erica lövgren

Det var en riktigt bra ide. Tack för att du så generöst delar med dig.

Postat av: Ina Alm

Hej Annemarie!
Jag har läst din fina blogg några gånger. När jag nu hittar din underbara idé om "Alfons lite högre upp i åldrarna" är jag fast. Jag blir rörd och tänker att det dröjer kanske inte så länge till jag är tillbaka i en skolklass från det jobb jag har nu som mediepedagog i Malmö...
Kan det bli bättre än så här?
Ina

2007-09-28 @ 09:01:05
Postat av: Anonym

Hej Erica - tack och varsågod.
Ina - det glädjer mig - kom gärna tillbaka och läs. Mediepedagog... det låter spännande... Anne-Marie

2007-09-30 @ 09:21:30
Postat av: Ina

Mediepedagog är spännande!
Det är en fantastisk möjlighet att dela med sig, inspirera och visa lärare vilket fantastiskt jobb de har de dagar de inte riktigt orkar se själva. Lite som en bra blogg ungefär. Jag hittar ofta saker i t ex din blogg som går att lyfta fram, diskutera eller bara tipsa på.
Ina

2007-10-17 @ 17:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback