UTVECKLINGSSAMTALET

Fick ett bloggensvar  - som gjorde mig starkt upprörd


image1312

En ung människa är på utvecklingssamtal. Genomfört smakar den unge på sitt egna misslyckande. Sin misstro mot sig själv. Är detta utvecklingsbart. Jo - det är det - men i fel riktning.

Ut-vecklings-samtal handlar om avstampet där vi befinner oss nu. Det handlar om möjligheterna inför framtiden. Det handlar om imorgon. Det handlar om att skapa tilltro till, visa styrkor, visa ... och peka framåt. Det handlar om kunskaper. Och hur dessa syns och kan utvecklas. Det handlar om att visa... och skapa tilltro.

Det är invecklat att delta i utvecklingssamtal.
Men det är dags att avveckla samtalet som skapar avstånd mellan lärare, skola, elev och hem. Utvecklingssamtalet är inte ett envägssamtal... utan ett gemensamhetssamtal... där eleven är en viktig och suverän samspelspartner och en bärare av väsentlig information. Det är inte ett ental över någons huvud.

Här är jag Vygotskijs ord trogen...

DET GÄLLER ATT SE FRAMTIDEN I BARNENS, UNGDOMARNAS UTVECKLING, SNARARE ÄN GÅRDAGEN.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Ann

Instämmer till fullo här. Utvecklingssamtal är svårt men själva ordet säger ju vad det ska vara och leda till...Utveckling..att ge alla barn en chans och en möjlighet, att se det som finns i varje barn och som jag skrev i svaret på min egen blogg så skulle jag kunna berätta otaliga liknande historier...Utveckling är att gå vidare, att fortsätta växa och få lov till sina misstag utan att dömas som en sämre människa. Tack för dina fina inlägg om barn och lärande...det ger mig hopp och glädje. Min ena dotter läser på högskolan och älskar att plugga trots en hel del trista erfarenheter från tidigare skolor. Jag vet att en del av hennes positiva hållning till lärandet och viljan beror på de bra och uppmuntrande lärare hon haft.

2007-10-07 @ 10:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback