TACK ALLA BLIVANDE LÄRARE...

Jag gillar ömsesidigheten. Jag ger. Ni ger.
Men tänk.. innanför låter det annorlunda än utifrån....

Här slår lärarkandidaterna fast....

DET ÄR HÅRT ARBETE ATT GÅ PÅ LÄRARHÖGSKOLAN.
DET ÄR HÖGA KRAV PÅ OSS BLIVANDE LÄRARE.
OAVSETT VAD SOM SÄGS DÄRUTE.

Jag tror dem. Jag tror dem.
Men läraryrkets tillblivande äger en helt annan process än andra utbildningar.
Den - att skala av sig sina erfarenheter som elev... och erfarna skolupplevelser....för att utveckla sin roll som just lärare. I en gemensam miljö med både minnen, erfarenheter och nya rolltaganden.

Jag är innerligt trött på nedskrivningar av såväl utbildning som läraryrket.

Tack för idag... ni var underbara att föreläsa för.
Det vill jag att ni ska veta.
Och om omvärlden blåser snålt kring ert yrkesval redan innan ni skaffat yrkeserfarenhet ... blås liv i yrkestillägnandet där ni är just nu... håll kvar era visioner och er vilja. LÅT INGEN TA IFRÅN ER DEN RÄTTEN.
Så småningom spiller just detta över på eleverna. Och då ska det spillas med stolthet.
Minns det.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Sara

Tack själv, Annemarie!
Få föreläsningar är dessvärre av sådan art att man bär dem med sig långt , långt efteråt. Din föreläsning var en sådan, det visste jag redan när vi hade startat upp, när vet man? Joo, när alla de där vardagliga tankarna försvinner, de där som man alltid går och bär på.Men vad ska vi egentligen ha till middag? Hade jag tvättstugan på lördag, eller? De kommer fram under sådana dåliga (sämre) föreläsningar som man hinner att dra iväg med tankarna någon annanstans....
Never a dull moment, brukar jag säga ibland för att accentuera exakt HUR (ursäkta svordomen!) jävla fantastiskt något har varit. Never a dull moment är inte tillräckligt, du trollband mig, oss, hela vägen fram och jag fann mig i en situation där jag inte ville att det skulle ta slut.
Få föreläsare har det greppet, den magin, men jag är sådan av natur att jag vill tala om när någon gjort något bra, feedback...Du gjorde något fantastiskt idag,
Tusen tack , nu känns det inte lika ensamt längre.
Jag vill hålla mina lektioner på så vis, jag vill att mina elever också ska finna glädjen i att lära, inte för min skull utan för att de själva bär frågan och själva vill!!!
Tusen Tack , kom gärna åter!
Mvh Sara ;)

2007-10-04 @ 22:33:35
Postat av: Anonym

Ni gav mig möjligheten att ge allt. Jag hoppas att jag får komma tillbaka... har ännu mer att delge... och gör det gärna. Sara...lova mig att återkomma...med tankar och
med funderingar....gensvar...eller frågor. Det gör mig bara nyfiken, glad... Anne-Marie

2007-10-04 @ 22:41:27
Postat av: erica lövgren

Förläste i dag på Luleå Tekniska Universitet och apropå vägledd undervisning flaggade jag för dig och din bok. Den är fantastisk. Vacker och klok från pärm till pärm - precis som du! Trevlig helg :)

Postat av: Christina Legnerud

Jag satt på din föreläsning och gick däriftån på lätta fötter med många frågor i mitt huvud. Det kändes som många av oss som lyssnade hade hittat något som vi letat efter fast vi inte visste att det existerade. Att det finns ett förhållningssätt och en metod som bryter
mot den traditionella undervissningen
som vi alla genomlidit och insett att den inte är bra.
Vill tacka för de frön av nyfikenhet och inspiration som du planterade i oss som var med på föreläsningen.

2007-10-06 @ 13:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback