PEPTALK DAGENS FOTBOLLSMATCH

Hepp!
Nu gäller det!
Peptalk!
Lagledarens peptalk.
Fyllt av förväntan om och på...
Fyllt av medvetenhet...
Fyllt av fokus...

TRÖSTANDEHAND
PepTalk - kan kännas som en trygg hand som skapar förväntningar och tilltro - Jag är där precis intill. HEPP!


Så här vinner man:
Fotbollspeptalk...
RANDAVSKILJARE

1) BALANS I KNOPPEN - Det är tufft men vi är bäst
2) HÖG AMBITIONSNIVÅ - kreativt och offensivt
3) FULL FART FRAMÅT - HÅLL TÄTT BAKÅT -
4) TÄND MEN INTE SPÄND - lugn och trygg - men kunskap om vilka resurser jag/vi har
5) FOKUS PÅ UPPGIFTEN - Tro 100% på sig själv och laget

Peptalk för lärare
RANDAVSKILJARE

1) BALANS I KNOPPEN - det är tufft - men vi är bäst på det vi kan - hur man konstruerar kunskap
2) HÖG AMBITIONSNIVÅ - det är kreativt och offensivt (energiskt och aktivt handlande)
3) FULL FART FRAMÅT - Vi siktar mot framtiden, allt vi gör ska lämna skapa möjligheter för framtiden.
4) TÄND - Lugn och trygg i sin lärarroll - kunskap om vilka resurser jag/vi har för att lyckas. Såväl inre och yttre redsskap.
5) FOKUS PÅ UPPGIFTEN - Se till att hålla undervisande fokus på det som är viktigt och tro på dig själv som den som påverkar elevernas grad av angelägenhet. Om läraren modellar fokus på uppgiften, gör den tydlig... så förstår eleverna undervisande fokus.

Peptalk för elever
RANDAVSKILJARE

1) BALANS I KROPPEN - Det är en match att lära sig - men du kommer fixa det här - måltydlighet
2) HÖG AMBITIONSNIVÅ - Du får vara kreativ och offensiv - du kommer klara betygen
3) FULL FART FRAMÅT - Det är våra strävanden tillsammans - de gör att du har möjligheter i framtiden
4) TÄND - ---- knivig fråga - Kära elev - vad är du intresserad av - hur kan vi hjälpa dig förstå sammanhangen? Hur vill du lägga upp arbetet? Vad kan jag som lärare göra för dig? Du behöver inte förstå... bara du är med?
5) FOKUS PÅ UPPGIFTEN - Uppgiften har sin början i hur du förstår, vi processar den ihop, du får se hur man gör, varför man gör, vad vi ska göra - och tillsammans med vilja så skapas fokus - koncentration och måltydlighet ger dig möjligheter att skapa fokus...

Peptalk...
Peptalk...

För elevernas del handlar det mycket om att ha ett MÅL, tydligt, greppbart och många - Mål för lektionen, mål för just denna uppgift, mål för hur och vad och varför ... mål för verksamheten, personliga mål... och hjälp och påverkan att nå uppsatta mål, Det är svårt... men en peppad lärarkår, som fylls med peptalk från de som är runtomkring - stärker läraren... och därmed eleverna.

PEP-TALK!
inte ett viskade pip-talk...

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Vicktoria

När jag är här hos Dig kan jag knappt vänta längre... jag vill börja arbeta och använda mig av alla dina lektionsförslag och tips.

Lova att Du inte raderar något enda litet tips!?

Kram V


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback