MIN REKTOR


image1676


Jag gick igenom personalrummet - haffade en kopp kaffe i farten - behövde tid att fundera.
Min rektor såg detta.

- Behöver du ett bollplank?

Detta att få bli sedd. Detta att få ett bollplank. Detta att få en stunds uppmärksamhet.
Det gäller att ha blick för ... se ... och fråga.

När man ser, frågar och erbjuder ... skapas en känsla av att ... någon närvarar intill mig.

- Behöver du ett bollplank?
- JA.


Jag behöver ett bollplank. Mot någon som är intresserad kan jag nu kasta mina frågor, tankar, funderingar som mot ett värdigt bollplank, som ger mig nya tankar, nya frågor, nya utmaningar. Jag behöver också bli sedd. Allt är inbakat i frågan? Behöver du ett bollplank? Spegla dig lite?

Jag frågar ofta mina elever

- Får jag tänka ihop med dig?
- Jag blir så nyfiken - får jag lyssna på ditt tänk?

Uppmärksamma, fråga och närvara.
Det är lärande, stärkande, framtidsskapande, tillitskapande, jämställdhetsskapande.
och gemensamhetsskapande.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback