LISTA MED SVÅRIGHETER

image1587

Detta är en lista. Elevens uppgift är att rangordna dessa efter vikt. Vilken är lättast...vilken är tyngst. Eleven undrar. Jag ber... berätta... berätta... hur undrar du... hur gissar du....

- Ordlista... det är väl ett papper... äh... jag fattar inte...

Så är det... stackars elever. Språket sätter krokben för dem. När jag sitter och samtalar om ordlista... upplever jag hur jag också blir tveksam. Men ... vad betyder ordlista... vad menar man med detta ord. Jag delar nu elevens tankar. När man brottas med ett ord...så blir det påtagligt hur mycket ett ord betyder...och hur mycket ordet täcker i sin benämning. En ordlista.... är ju en lista med ord... och det är långt för eleven att förstå att listan över ord kan göras hur lång som helst. Ordlista blir till slut en ordbok. Orden som vi använder är många, många, många...

Språket är allt. Vi är i ett språk när vi gör matematik. Detta är viktigt att veta.... det handlar alltid om att förstå ett språk. Inte alltid att förstå vikt. Men alltid... vikten av att förstå ord.



Anne-Marie



DEFINITION AV ORDEN
RANDAVSKILJARE

Ordlista...
Ordförteckning utan ingående förklaringar.
Ordbok...
bok med förteckning över ett språks viktigare ord jämte ingående ordförklaringar på samma språk.
RANDAVSKILJARE


Kommentarer
Postat av: Veronika

Jag måste hålla med eleverna här. En ordlista väger nog ungefär som ett kuvert. ELLER Som en ordbok. Vad busigt av läroboksförfattaren. Jag skulle gissa att författaren tänkte på ordbok, och det är ju faktiskt en väldigt lång ordlista. Precis som du förtydligade med definitionerna.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback