EN KLIMAT RESA...

image1657

Jag reste till Kina för många, många, många år sedan.
Det var innan Kina öppnade sina portar ordentligt... vi kom igenom en liten springa ... Jag såg ett Bejing som var cykelburet. Idag ser jag ett TV program om gränsländer till Kina. De som försiktigt kommer till tals... säger att i Kina har de nu lampor. De har de bättre. De har lampor.

Då jag var i Kina... besökte jag hem, skolor, läkarmottagningar, bya-råd, Pekingoperan, Den förbjudna staden, den nyfunna armen av lersoldater i Xian... jag såg människor gå ur hem för att skotta fram vägar efter snöstormar... jag såg de nya kejsarna i detta enbarnssamhälle ... jag såg stenkolet som eldades med... jag fick Pekingsnuva... eldarsnuva som var svart...

och jag tänkte mycket. Jag tänkte på jorden ... Vi är många. Vi är så många.

Och omsatt till glödlampor? Tänk om varje medmänniska fick en glödlampa tänkte jag... och i samma stund... om det är så... att utvecklingen går mot jämnare fördelning över jorden... då måste jag släcka en av mina glödlampor. Det är inte självklart med ljus. Men det torde vara självklart med upplysning.

Idag tänder alltfler kineser glödlampor....men hur många släcks härhemma....
Vi har en enda jord. Bara en enda. Den flämtar. Om jorden var en låga... skulle vi se hur lite kraft den hade.

Vi är delar av en helhet...
Alla är vi det.


Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Tack för dina globala helhetstankar!
Planeten behöver kloka och modiga ledare
med visioner.
Frågan: Har vi det?
Svaret: Nej!
"Moder Jord snart på akuten"
Men inte gnälla eller misströsta - istället. VAD KAN JAG GÖRA? HUR KAN JAG BIDRAGA?

2007-10-14 @ 22:59:23
Postat av: Anonym

Thord - jag skulle vilja uppmuntra dig att skriva en blogg... jag skulle besöka den... och tänka-läsa det du skriver om. Anne-Marie

2007-10-14 @ 23:05:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback