ATT TA FRAM EN LOGGA...

1
När jag för första gången såg något om "tröjor för BURMA" var det i Petite Haydees blogg.
2
Jag var inte där och demonstrerade klädd i rött. Men läste i Madonnans blogg om hur det tog sig ut och hur det var där och det viktiga att vara där.
3
Jag satt hela lördagen och skissade på en bild att lägga in i min blogg. Det utvecklades till att bli en logga.
image1558

Så här såg den första ut.
4
Nej den blir för plåttrig och för många tröjor... så jag skissade igen
image1561
Då blev det en tröja. Nu började jag orda om den i bloggen. Ville börja sprida den så mycket som möjligt. En del av bloggarna tog den genast. Det gladde mig.
Men... nej... var inte nöjd... så jag satte igång att skissa igen...
5
image1562

Jag förenklade... och ville ha in en rörelse i alltsammans. Jag ville också göra den så förenklad att elever skulle förstå den... men att äldre skulle känna igen sig i den.... klä sig i en tröja....bildligt talat. Jag skissade under tiden jag bombaderades av nyheter om demokratitystandet i Burma....

6
En ny bild...

image1563

Skissade igen... la in en ruta...den rutan som skulle sprängas...en slags gräns...tröjan blev klar här... så skulle den se ut. Jag älskar rivet papper så pappret runt detta skulle tas fram... genom den svarta bakgrunden. TIttar man noga kan den svarta bakgrunden stå för det fria ordet....det är en MOLSKINE anteckningsbok... vilket signalerar det fria ordet...journalisten... men...
Här tog jag kontakt med DN och fick lite råd...och uppmuntran.
Jag tog också kontakt med Scotland där Jim arbetade via bloggen...för att ta fram en enklare...

7
och när Jim var klar bloggade han in den här loggan

image1564

Här syns också den anrika Moleskinanteckningsboken vilket torde få de som tystnar ned att se rött...
Men detta var inte tillåtet...med all respekt...

8
198786-1565

Jim tog ned måtten på loggan. Korrigerade det röda....vi sände fram och åter hur mycket rött som skulle in....hur mycket vi skulle lägga in i det röda... Nu bloggades den här ut på min uppmaning... fort ska det gå....


9
198786-1566
Jim och jag funderade ihop...för rött...det spiller över... JIM it is tooooooo much read... och så ville jag ha en text ...
Eyes on Burma... Free word Burma... prövade....fick hjälp av DN, Hon från tvåan, Jim and Jos...man behöver bollplank. Vi stannade vi EYES ON BURMA...

Nu skulle den texten in i loggan... XXX... (svordomar kallas x...) Jag vill men kan inte... Bloggade vidare om det här... EYES ON BURMA...och då skriver en bloggsvarare i min blogg om "globala ögon" (thord W) och det tackar jag för ...
här sitter det nu... GLOBAL EYES ON BURMA....


10
Jag klarar inte av att lägga in detta i loggan så jag gör en liten powerpoint om tre slidar som jag sänder ut lite här och där... med uppmaningen sprid. Jag får gensvar och spridningshjälp. Internet är fullkomligt makalöst snabbt.
Madonnan, Petite Haydee..Pumans Dotter, Klurigt, lurigt och roligt i skolan, Plommenad var snabba att gensvara
och la ut den på bloggarna...sprider sig...







Jag ringer min bror... och han hjälper mig att få runt orden kring tröjan. Nu är loggan klar. Här ser ni min brors förslag... och jag vill ha den enkel...så det blir den fjärde... Mycket samtal fram och åter... nu är den klar.


image1585

Det betyder... helt enkelt.... Jag har en idé... jag börjar skissa på den.... sedan måste det till betraktare... lite varsamma personer som säger... jo määän dä ä väl bra.... men ser det inte lite klippdockeaktigt ut... ja...det blir nog bra Anne-Marie...till det faktum att jag bestämmer mig - NU SKA DET BLI EN LOGGA.

Så konceptet är
WITH A LITTLE HELP FROM MY FRIENDS.... så går det. Nu finns det på bloggares sidor...och på Facebook.... Det är en stilla motrörelse... en röd tröja... som blir en symbol för det fria ordet, det fria...kort och gott - FÖR DEMOKRATIN....

Detta var En rapport från ett köksbord...
Tack alla ni som stöttar och hjälper mig att fortsätta...
en idé måste få födas... men det är en jäkla process.
Minns det... och låt detta vara ett exempel på hur man gör när man skapar. Barn och unga ser alltför sällan hela processen....de ser ofta det som är klart. Använd därför detta som ett underlag för hur att skapa något. Det är en process. Härmed är loggan klar... och processen avslutad för min del. MEN INTE KAMPEN FÖR DEMOKRATIN. Den är evig... och för alltid.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Den blev kanon fin. Och så härligt att få följa hela processen från idé till färdig logga.

Postat av: Kersti

Jag gillade den som var på Moleskinanteckningsboken men förstår att det inte går för sig.

2007-10-01 @ 20:49:20
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback