RÄDDAREN I NÖDEN - JD SALINGER

Catcher in the rye.... J.D Salinger...
Jag var 14 år...och bodde i Chicago.
Jag FICK denna bok i min händer... this one ... berättade vuxenvärlden - you have to read this one ... jag läste, läste, läste...

image1723






Några år senare VILLE JAG läsa
RÄDDAREN I NÖDEN...jag sökte upp författaren i bokhandeln...
J.D Salinger... och läste den av fri vilja.



image1722image1722image1722image1722image1722image1722image1722image1722


Läsupplevelserna skiljde sig betydligt åt.
Det var inte det att jag läste den på engelska första gången,
det var inte det att jag läste den på svenska andra gången.
Det var det att jag själv sökte min läsupplevelse utifrån behov och självständig vilja.
Det är en läsupplevelse jag sent ska glömma.

Jag sökte på titeln Catcher in the rye och fick 1 880 000 träffar.
Vi är många, många som delar läsupplevelse.

Jag läste också TILL ESME - KÄRLEKSFULLT OCH SOLKIGT... vars titeln jag fullkomligt älskar.
Jag såg på TV-programet BABEL - där presenterades Catcher in the Rye - och den opublicerade novell som finns att läsa på Princeton University... under avdelningen - ovanliga böcker... där det enda exemplaret finns. Och J.D Salinger vill inte att den publiceras i någon form. Inte citeras ... det finns ett enda exemplar. Dit vallfärdar människor. Ordet har kraft att dra oss till sig... samla oss....

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback